Hopp til innhold

Bypakke Grenland fase 2

Alle partene i Bypakke Grenland vedtok før jul 2024 at bompengeinnkrevingen skal fortsette til fase 2 av bypakka starter i 2026.

Bypakke Grenland fikk i november en mulighet fra Samferdselsdepartementet til å fortsette med bominnkreving til fase 2 starter.

Alle de tre kommunene som er med i Bypakke Grenland, samt Telemark fylkeskommune, måtte først si ja for at innkrevingen av bompenger skal fortsette fram til neste fase av bypakka.

Etter ja til sømløs overgang i fylkestinget 10. desember, Skien og Porsgrunn bystyrer 12. desember, samt endelig ja i kommunestyremøte i Siljan 17. desember ble det klart at bominnkrevingen fortsetter.

Fordelene ved sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2:

  • Unngå ytterligere trafikkvekst og bidra til at Grenland bruker tilgjengelige virkemidler for å nå belønningsavtalens vilkår om nullvekst i persontransport med bil også i 2025.
  • Bidra til bedre fremkommelighet på vegene for næringstransport og annen vegtrafikk.
  • Bidra til at luftforurensingen og klimagassutslipp fra vegtrafikk ikke blir enda høyere.
  • Sikre at den delen av befolkningen som har endret reisevaner fra bil til gange, sykkel og kollektivreiser ikke går tilbake til bil.

Hva vil skje med de ekstra inntektene?

En forlengelse av fase 1 innenfor vedtatt tidsramme på 10 år, vil kunne gi merinntekter på et sted mellom 115 mill. til 160 mill. kr avhengig av når fase 2 starter opp. Forlengelsen innebærer ingen endring i takster eller bomsystem.

Midlene skal benyttes til å finansiere modne prosjekter som er politisk vedtatt i fase 2. Det innebærer blant annet prosjekter som opprinnelig var en del av fase 1, men som ble tatt ut i den løpende porteføljestyringen.

Betaling i bommer

Vedtatte rammer for fase 2 av Bypakke Grenland er at elbiler betaler 70 prosent av ordinær takst​. Taksten vi betaler i bom i dag skal delvis prisjusteres. Det blir ingen endring i antall bommer og hvor de står i en ny bypakke.

Hva skjer nå?

Veien videre innebærer at finansiering og ny portefølje i Bypakke Grenland fase 2 skal kvalitetssikres av eksterne konsulenter (KS 2) på oppdrag av Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. KS2 må være ferdig før proposisjonen til Stortinget kan ferdigstilles og et eventuelt stortingsvedtak av Bypakke Grenland fase 2 kan gjøres, forhåpentligvis før sommeren 2025.

Det anslås at det vil ta inntil et halvt år fra Stortinget gjør sitt vedtak til fase 2 kan starte opp, blant annet med betaling for elbiler.

Etter vedtaket om sømløs overgang til fase 2, fortsetter Bypakke Grenland fase 1 med dagens vilkår til fase 2 starter opp.

Fase 2 ble behandlet politisk av partene i bypakka i mai/juni 2024. Det ble fattet likelydende vedtak av Bypakke Grenland fase 2. Bypakkas strategiske grunnlag Bystrategi Grenland 2024-2035_3.5.2024 ble vedtatt i samme møterekke.

Videreføring av Bypakke Grenland

Hovedmål

  • I Grenland  skal klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet)
  • Grenland skal være et attraktivt sted å bo med levende bysentra og gode transportløsninger.
  • Regionen skal være attraktiv for et mangfoldig næringsliv og høykompetent arbeidskraft.

Likelydende vedtak om Bypakke Grenland fase 2

Bypakke Grenland fase 2 er lokalpolitisk behandlet i Skien kommune, Porsgrunn kommune, Siljan kommune og Telemark fylkeskommune mai/juni 2024. Det er fattet et likelydende vedtak om Bypakke Grenland fase 2 med varighet på 10 og en størrelse på om lag 3 milliarder kroner.
Les mer om fase 2 dette dokumentet: Bypakke Grenland fase 2_finansiering og portefølje 2024.

Bypakke fase 2 er en del av en større virkemiddelpakke som skal bidra til måloppnåelse. Mål, strategi og hvem som har ansvar for de virkemidlene er nærmere beskrevet i dokumentet: Bystrategi Grenland 2024-2035

Se innspill som har kommet

 

Innhold og prosess videre for bypakka

Kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan har sammen med fylkeskommunen fattet likelydende vedtak om å forberede en proposisjon til Stortinget for Bypakke Grenland fase 2. Fase 2 skal gi grunnlag for en langsiktig byvekstavtale med staten.

Etter likelydende vedtak om Bypakke Grenland fase 2 i mai/juni skal departementet forberede proposisjonen, og gjennomføre en ekstern kvalitetssikring. Et stortingsvedtak av Bypakke Grenland fase 2 vil etter denne framdriften kunne foreligge medio 2025.

Temaene under gir innsikt i det faglige grunnlaget for fase 2 og svarer ut relevante spørsmål knyttet til innholdet og forutsetningene for en videreføring av bypakka

Erfaringer fra næringsliv og befolkning

Vi har samlet noen historier fra næringslivet og befolkningen om betydningen av næringsetableringer i sentrum, og hvordan det er å velge kollektiv og sykkel. Les mer om det her.

Vil du vite mer om Bypakke Grenland?

 Bypakke Grenland er et partnerskap mellom kommunene SkienPorsgrunn og Siljan, Telemark fylkeskommune, Statens vegvesen, Statsforvalteren i Vestfold og Telemark og Jernbanedirektoratet.

Ønsker du å vite mer om dagens Bypakke Grenland fase 1, les handlingsprogrammet 2023-2026 her

Drone over porsgrunn vest
Foto: Dag Jenssen