Vi skaper det nye Grenland
Bypakke Grenland skal øke trivselen og skape et enda bedre bymiljø i Grenland, og gjøre regionen mer attraktiv både for næringsliv og innbyggere.
- I byområdene skal klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet).
- Bypakke Grenland skal bidra til at Grenland blir et attraktivt sted å bo med levende bysentra og gode transportløsninger
- Bypakke Grenland skal bidra til å gjøre regionen attraktiv for et mangfoldig næringsliv og høykompetent arbeidskraft
For mer informasjon se Bypakke Grenland handlingsprogram: Bypakke Grenland handlingsprogram 2023
Mer om bypakka
-
Finansiering
Totalt skal det investeres 2,67 milliarder kroner gjennom Bypakke Grenland. Dette skal finansieres med offentlige midler og bompenger.
For å realisere bypakka legges det opp til et spleiselag mellom det offentlige og trafikantene.Fordelingen er bestemt gjennom lokalpolitiske vedtak og stortingsproposisjonen om utbygging og finansiering av Bypakke Grenland (prop. 134 S), og er som følger (i 2015-kr):
Statlige midler: 580 mill. kr
Fylkeskommunale midler: 530 mill. kr
Kommunale midler: 180 mill. kr
Bompenger: 1380 mill. krI hovedsak fordeles midlene på følgende måte:
Rv 36 Skyggestein-Skjelbredstrand: 566 mill. kr
Fv 32 Gimleveien-Augestadveien (Lilleelvkrysset): 566 mill. kr
Regionale/kommunale prosjekter, drift av kollektiv, diverse planlegging: 1487 mill. kr
Investering bomstasjoner: 51 mill. kr -
Politisk forankring
Bypakke Grenland er resultat av et utstrakt samarbeid mellom kommunene i Grenland (Porsgrunn, Skien, Siljan), Vestfold og Telemark fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark - et samarbeid som er formalisert gjennom Bystrategi Grenland. Arbeidet er forankret i en konseptutvalgsutredning for Grenland (KVU, 2010) og senere kvalitetssikring (KS1) av denne, før regjeringsvedtak i 2012. Etter de lokale vedtakene av Bypakke Grenland fase 1 i juni 2013, er det gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2), før stortingsproposisjonen ble godkjent i statsråd 29/5-2015.
-
Fra bypakke til byvekstavtale
Dagens bypakker og belønningsavtaler skal fremover samles i det regjeringen kaller byvekstavtaler. Før Grenland starter forhandlingene om en byvekstavtale med staten må byområdet sannsynliggjøre at nullvekstmålet kan nås, og kommunene og fylkeskommunen må gjennom vedtak gi et utvalg politikere mandat til å forhandle frem en byvekstavtale.