– På tidlig 2000-tallet var holdningen ved flere skoler at det var farlig å sykle til skolen, forteller Fouler.

Men det var ikke uten grunn av skoleveien ble sett på som farlig. Tilbake i 1970 omkom hele 101 barn i trafikken.

– I 1979 krevde miljøvernminister Gro Harlem Brundtland handling, som ble til Aksjon skolevei i regi av Statens vegvesen, forteller han.

– Siden den gang er mye gjort for å trygge skoleveier. Barn som omkommer i trafikken er betydelig redusert, med nullvisjonen som mål, sier han.

Gøy og trygg på sykkel

Høsten 2004 startet Michel Fouler, ansatt som trener i Grenland Sykleklubb, pilotprosjektet «Gøy og trygg på sykkel». Først ute var Hovet skole i Porsgrunn.

– Barn på 5. trinn ved skolen fikk sykkelopplæring. Programmet ble avsluttet med en sykkelprøve, forteller han.

– Michel kom med en opplæringspakke som imponerte. Barna lærte seg sykkelteknikk og ble utfordret med hinderløyper, forteller Tine Vik, den gang lærer ved Hovet skole.

– Kommunikasjonen var utfordrende i starten, men franskmannen ble etter hvert lettere å forstå, minnes hun.

– Michel har et hjerte for de som trenger ekstra hjelp. Lånesykler og reparasjon av sykler, slik at alle kan sykle, er blitt et flott tilbud, sier hun.

Utvidet sykkelopplæring til hele Telemark

I 2005 ble opplæringen utvidet til 12 barneskoler i Skien. I 2006 ytterligere til å gjelde flere barneskoler i kommune Porsgrunn, Skien og Bamble.

Med midler fra Fylkets trafikksikkerhetsutvalg i Telemark og folkehelsemidler ble arbeidet utvidet til hele Telemark i 2008.

– Vi reiste hjemmefra klokka seks om morgenen for å komme oss til skoler opp i Telemark. I varebiler ble sykler fraktet med. Det var en fin og gøy tid, minnes Michel.

Gjemte sykler bak stavkirken

– På Heddal barneskole tillot man den gang ikke sykkel til skolen. Noen oppfinnsomme elever fant likevel ut at ved å gjemme syklene bak stavkirken – bare noen minutter unna skolen – kunne tohjulingen brukes, smiler han.

I 2009 startet Michel Fouler sin egen organisasjon, På sykkel i Telemark, og konseptet «Alle barn sykler.»

Framtidens byer og Bypakke Grenland

Michel Fouler var først ansatt som trener i Grenland Sykleklubb før han startet egen organisasjon og fortsatte med sykkelopplæring i skolen. (Foto: Birgitte Finne Høifødt)

Det var i disse årene Grenland ble en del av Framtidens byer (2008-2014). Nesten alle Framtidens byer utviklet bypakker. I juli 2015 vedtok et enstemmig storting utbygging og finansiering av Bypakke Grenland fase 1.

– Med bypakka og belønningsavtaler ble det mulig å tenke langsiktig, sier Fouler.

Belønningsavtaler med staten har i perioden 2013 til 2024 bidratt med over 800 millioner kroner i statlige tilskudd til Grenland. Mesteparten av midlene har gått med til å styrke og utbedre kollektivtilbudet i Grenland.

Opplæring og kampanjer for å fremme sykkel i barnehager og grunnskole utgjør kun en liten andel av tiltak som finansieres gjennom belønningsordningen.

– Barna blir i alt for stor grad kjørt overalt. Derfor er sykkelopplæring på skolen først og fremst godt folkehelsearbeid, uttalte tidligere rektor Anniken Flatlandsmo i 2022, den gang ansatt ved Stridsklev skole i Porsgrunn.

De som ikke har egen sykkel

– 9-10-åriger er ofte veldig entusiastiske. De er stolte når de har vært igjennom sykkelprøven i 4. klasse, sier Michel.

– De som trenger litt mer tid på å lære seg å bli en trygg syklist blir fulgt opp. Om noen mangler tilgang på egen sykkel låner vi ut sykler.

– At flere barn er blitt trygge syklister har gitt en øking av bruk av sykler til ekskursjoner i regi av skolene i Grenland, sier han.

Barnehagebarn på løpesykler ꓿ suksess

Michel og hans organisasjon har stadig utvidet og utviklet sykkelopplæringen.

På sykkel i Telemark i samarbeid med Bypakke Grenland startet i 2019 en pilotordning med gratis utlån av løpesykler i noen av barnehagene i Skien, Porsgrunn og Siljan.

Et liv som syklist starter i barnehagen

– På grunn av stor suksess og etterspørsel gjelder nå tilbudet alle barnehagene. Læringsmålet er koordinering, balanse, smidighet – og starten på et liv som syklist, sier Michel.

Sykkelen skal også være i god stand og trygg å sykle på. Sykkelverksted ved flere skoler i Grenland

Løpesykler til barnehagebarn er blitt svært godt mottatt i Grenland. Syklene lånes på omgang og kombineres med opplæring. (Foto: Birgitte Finne Høifødt)

er også et viktig tiltak.

– Alle barna som sykler på vinteren får også  opplæring i å bruke sykkelen på vinterføre, forteller Fouler.

Sykkelprisen 2022

I 2022 fikk Michel Fouler Sykkelprisen for å fremme sykling blant barn og unge.

Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening uttalte blant annet at: «Fouler er en viktig ambassadør for sykkelsaken og en ekte ildsjel. Å skape sykkelglede for barn bygger sykkelkultur.»

Mer bilkjøring til skolen etter pandemien

– Utfordringen nå er bilkjøring. Vi har fått en merkbar økning i bilkjøring av barn til skolen etter pandemien, sier Michel.

Nasjonal transportplan har som mål at 80 prosent av barn mellom 6 og 15 år skal gå eller sykle til skolen.

– Barn som går eller sykler til skolen får et forsprang som gir dem et høyere gjennomsnittlig aktivitetsnivå enn de som blir kjørt, sier Fouler med referanse til Helsedirektoratet.

Flere skoler i Grenland får opplæring i vintersykling. Og barna elsker det! (Foto: Birgitte Finne Høifødt)

Mer trykk på utlånssykler

– Vi har fått flere familier med lav inntekt. Det har ført til flere forespørsler om utlånssyklene våre.

– Barn skal ikke holdes utenfor fordi de ikke har sykkel. Foreldre og lærere vet vi har en slik ordning, og heldigvis klarer vi å hjelpe de som trenger det, sier han.

Fyller 67 år – fortsetter

– Etter 20 år med sykkelopplæring i skolen har sykkelbruken doblet seg i skolen. Jeg har et fint samarbeid med skoleledelse, foreldre og barna.

Han fyller snart 67 men ønsker å jobbe et par år til:

– Vi må holde trykket oppe, særlig med tanke på de sårbare barna, sier Michel Fouler.

Sykler er gøy å tegne også! Her et av de mange tegningene Michel fikk etter en tegneoppgave ved Borge skole.