– Det er krevende å bygge i by og mye å ta hensyn til – mye arkeologi i bakken, gamle rør og kabler og trangt om plassen. Mange blir berørt, som næringsdrivende, gårdeiere, beboere og besøkende. Det krever tålmodighet og raushet, sa ordføreren.

God dialog med næringsdrivende

– Endelig, tror jeg hele Skien vil si, skal vi åpne Kongens gate igjen. Det har ikke vært så mye kongelig over den, kanskje mer en prinsegate. Men nå fortjener den navnet sitt, både over og under bakken, sa Roheim Aarvold

Toveis kjøring for buss i Kongens gate

Kongens gate har nå toveis kjøring for buss med bussholdeplass mellom Thon Hotell Høyers og rådhusplassen.

FØRSTE BUSSTUR: Den første bussturen opp Kongens gate, her med sjåfør Mlete Habte og Marius Roheim Aarvold, ordfører Skien, Sven Tore Løkslid, fylkesordfører Telemark og Elisabeth Hammer, ordfører Siljan. (Foto: Dag Jenssen)

At busstrafikken nå er flyttet til Kongens gate gir et tydeligere kollektivsystem gjennom sentrum og bussene får bedre framkommelighet ved at bussene som kommer nordfra ikke lenger trenger å kjøre rundt Landmannstorget og ned Torggata.

Bedre flyt i trafikken

– Med dette vil flyten gå enda bedre for bussen. Vi håper flere velger kollektivreise som et reelt alternativ, sa Sven Tore Løkslid, fylkesordfører i Telemark fylkeskommune.

– Vi trenger enda flere bussreisende, skal vi nå de målene vi har i Bypakke Grenland. Det kan bety nye avtaler med staten – som igjen gir oss flere prosjekter som dette.

– Da er det vårt ansvar å legge til rette for at bussen er et godt alternativ, sa Løkslid.

På åpningen var det også taler ved prosjekteringsleder Ragnhild Momrak og Jakob Verpe, leder for Skien By.

Mange møtte opp da Kongens gate ble offisielt åpnet. (Foto Dag Jenssen)

Ny bygate – klar for framtiden

Dette har kommet på plass siden mars

  • nye vann- og avløpsrør som separerer overvann og kloakk
  • nye kabler
  • bussgate med toveis busstrafikk.
  • ny og universelt utformet bussholdeplass
  • nye fortau på begge sider med natursteinsdekke, belysning, sykkelstativer, benker og gatevarme som smelter snøen.
  • gata er bygget for å håndtere flom slik at vannet styres bort fra holdeplassen og inn på Rådhusplassen
  • trær og vegetasjon gjør gata hyggeligere og bidrar til god overvannshåndtering

Skien er en middelalderby og Riksantikvaren ved Norsk Institutt for Kulturminneforskning (NIKU) har fulgt arbeidet. De har gjort mange funn fra middelalderen, som nå kan gi oss ny kunnskap om byens historie. Les mer om funnene (lenke Arkeologi – Skien kommune)

Dette er første del av det store sentrumsprosjektet som inkluderer Torggata, Telemarksgata, Rådhusplassen og Brekketrappa (lenke  Kongensgate, Torggata, Telemarksgata og Rådhusplassen – Skien kommune). Nærmere informasjon om framdriften kommer om ikke lenge.

 Slik fungerer trafikken for bil og buss i Kongens gate

Det er ulike løsninger nederst i gata ved Rådhusplassen og på Landmannstorget.

  • Ved Rådhusplassen er det kantstopp for bussen (bussholdeplass). Der har bilene lov til å kjøre, men må stoppe bak bussen til den kjører videre. Det er skiltet forbikjøring forbudt. Forbikjøring gir hjemmel for håndheving av politiet.
  • På Landmannstorget er det skiltet kollektivfelt nordover i feltet til høyre, mens det er egen kjørefil for biler i midten. Biler har ikke lov til å kjøre i kollektivfelt. Kollektivskiltfelt gir hjemmel for håndheving av politiet.

Samarbeidsprosjekt med Skien kommune og Bypakke Grenland

Prosjektet en samarbeid med Bypakke Grenland og Skien kommune. Bypakkas andel er på til sammen 43,5 mill. 14 millioner av denne summen er statlig tilskudd i form av belønningsmidler. Skien kommunes andel er 31 mill. Summene er innenfor budsjett.

Kongens gate har nå toveis kjøring for buss med bussholdeplass mellom Thon Hotell Høyers og rådhusplassen. (Foto: Dag Jenssen)