Etter drøftingsmøte på fylkeshuset i Skien ble ny belønningsavtale for perioden 2025-2028 signert. 386 millioner i ny belønningsavtale vil gi Grenland nesten 97 millioner hvert år i denne perioden.
Midlene vil først og fremst gå til å styrke kollektivtilbudet, men finansierer også fortau, gang- og sykkelveger, bysykler, sykkelopplæring for barn og unge, og tiltak for bedre trafikksikkerhet.
Lykkes med nullvekstmålet
– Dette er en viktig milepel. Dere er jo et område som faktisk lykkes med å nå nullvekstmålet, og dere har vist over tid at dere får det til på en god måte, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i sin tale på fylkeshuset i Skien.

Bypakke fase 2 og framdrift
– Det ser ut til å være et grundig og godt arbeid, med bypakker og byutvikling i denne regionen. Dere er kommet dit hen at dere er i ferd med å få på plass neste fase av bypakka. Den gjennomgår en kvalitetssikring, og det er på tampen av kvalitetssikringen. Deretter vil selvfølgelig departementet behandle den saken, og legge den fram for Stortinget på et tidspunkt.
– Vi har ikke til hensikt å bruke lenger tid enn det vi må på det, men vi har ikke noen presis fremleggelsesdato her og nå, sa Nygård.
Ønsker er 10-årig byvekstavtale
Samarbeid om en byvekstavtale var også et tema i møtet. Syv byområder i Norge har nå slike 10-årige byvekstavtaler. En slik avtale vil gi omfattende tilskudd og mulighet til enda større satsing på miljøvennlig transport og byutvikling. En byvekstavtale er en forutsetning for å få til et togstopp i Skien sentrum.
I møtet ble samferdselsministeren orientert om det omfattende felles kunnskapsgrunnlaget som er utarbeidet av lokale parter i samarbeid med staten de siste årene og at byområdets nå er i gang med oppdatering av regional plan for arealbruk og mobilitet. Den regionale planen og kommunens arealplaner er viktige for å følge opp en framtidig byvekstavtale.
– Vi har mye klart
– Det er kort veg til å fullføre en statlig byutredning nå parallelt med de lokale planprosessene, sa Riis-Johansen til Nygård på møtet. – Vi har mye klart, og det handler om å sammenstille og oppdatere kunnskap. Å gjennomføre en byutredning nå vil gi god synergi med de lokale planprosessene.

– Vi ønsker å få på plass en 10-årig byvekstavtale i Grenland, som samordnes med bypakke fase 2 og en langsiktig busskontrakt tidsmessig. Vi har gjort de lokale vedtakene som er nødvendig for en byvekstavtale, sa Riis-Johansen.
I arbeidet med byvekstavtaler sa Nygård blant annet dette:
– Dere er selvfølgelig opptatt av byvekst, og komme et skritt videre, og det forstår vi veldig godt.
– I Nasjonal Transportplan (NTP) har vi sagt at vi også ønsker å legge til rett for en byvekstavtale, også for denne regionen.
– Vi har inngått avtaler med Tromsø, Kristiansand og Nedre Glomma, tre av de fem byområdene som er i den neste kategorien.
– Det er noen ting som må på plass før en byvekstavtale, og det er både Bypakke Grenland fase 2 og en byutredning.
– Nøyaktig når dette kan skje er vanskelig her å si noe om det, men disse tingene må være i rekkefølge.
Positive effekter
– Jeg hører at dere kunne tenke dere å samkjøre de lokale prosessene sammen med vår byutredning. Det får vi eventuelt komme tilbake til. Men det ser ut som det kan være noen positive effekter av å gå i den retningen, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Se hele presentasjonen fra møtet: Besøk i Grenland 7.april 2025
