Les mer om kampanjen her: mindre tiltak for gående, syklende og buss.
La forslag direkte inn i et digitalt kart
De som kom med forslag, gjorde dette ved å skrive inn direkte i et digitalt kart. Det var også mulig å legge ved et bilde. Alle som la igjen e-postadresse har fått svar.
Tydelig kriterier
Forslagene var bundet til visse kriterier: «Sannsynligheten for at dine forslag blir prioritert øker hvis tiltaket berører mange mennesker og gjør det lettere og mer fristende å gå, sykle eller ta bussen.»
Eksempler på forslagene omfattet følgende tema:
- En ny snarvei eller en snarvei som trenger oppgradering
- Trafikksikkerhetstiltak på steder du opplever som trafikkfarlige
- Steder langs din sykkel- eller gårute som bør utbedres
- En holdeplass som er vanskelig å komme seg til
- Sykkelparkering ved et viktig møtested
- Tiltak som hvilebenker, belysning eller lignende som gjør at flere kan gå i hverdagen
Hjelp fra publikum
Befolkningen sitter på viktig kunnskap om hvor det er populært å gå og sykle, og hvor det er behov for forbedringer. Nå ønsker vi å bruke avsatte midler til å følge opp flest mulige innspill. .
– Vi har presisert at sannsynligheten for at forslag blir prioritert øker dersom tiltaket berører mange mennesker, og gjør det lettere og mer fristende å gå, sykle eller ta bussen, sier Olav Risholt, prosjektleder i Bypakke Grenland.
Eksempler på innspill som flere kom med var en tryggere kryssing av Hammerkrysset ved Borgestadsletta, gangfelt ved Sanssoucivegen på Frogner og bredere veg på Sneltvedtvegen.
– Vi ser også at det er kommet mange innspill i Skien sentrum og i området rundt Down Town i Porsgrunn. Det er mange føringer og hensyn å ta, og ikke alle forslag kan følges opp. Håpet er imidlertid at mange skal få sine ønsker oppfylt, sier Olav Risholt.
Les svar til innspill
Ved å åpne det digitale kartet kan man se svarene publikum som kom med forslag fikk.