– Kjernen i gang- og sykkelvennlig gater stammer fra konseptet «woonerf» som ble utviklet i Delft i Nederland tilbake på syttitallet, forteller Lars Martin Sørli, bypakkekoordinator i Porsgrunn kommune.

De gående skal trygges

– Det betyr litt fritt oversatt beboelig gate. Her snevret man inn bredden og fjernet fortau, plantet mye trær og erstattet asfalt med annen belegning. Gatene ble utformet etter shared space-prinsippet slik at bilistene måtte senke farten og forholde seg til de gående.

– I motsetning til Norge har Nederland mye mildere vintre, så vi må tenke litt mer tradisjonelt på utforming og ta hensyn til brøyting og snøopplag, påpeker Sørli.

Arbeidet med gang- og sykkelvennlige gater er allerede i gang i Porsgrunn. Før gaten bygges skal vann- og avløpsnettet skiftes ut, da dette må skiftes ut. Her Lars Martin Sørlie, bypakkekoordinator i Porsgrunn kommune, ved Slottsbrugate. Slottsbrugate (fra Storgata til Bjerketvedtvegen) skal bli en gang- og sykkelvennlig gate. Her skal myke trafikanter prioriteres gjennom helhetlig gateutforming og bildempende tiltak. Vann- og avløpsarbeidet er ferdig i løpet av 2025. (Foto: Birgitte Finne Høifødt)

Flere ønsker gater som dette

– Derfor har vi hentet inspirasjon også fra en del svenske byer. I Norge bygde man i de større byene, gatetun på åtti- og nittitallet basert på de samme prinsippene, men dette var oftest blindgater med svært lite trafikk. Så det er ikke noe helt nytt her til lands, og flere andre byer jobber med lignende prosjekter.

– Hva er prinsippene i konseptet gang- og sykkelvennlig gater?

– Hovedprinsippet for oss er å tilrettelegge for en gate hvor hastighetene til de kjørende blir så lav at alle syklister tør å bruke kjørebanen. Dermed forbeholdes fotgjengerne fortauet, sier han.

Trær og benker

Gang- og sykkelvennlige gater skal bli grønnere, gjerne i form av gatetrær. Det skal også lages for oppholdssoner med mulighet for å sette seg ned.

Hvilke gater i Porsgrunn og Skien er plukket ut til dette formålet?

– Gatene som er prioritert i denne omgang er viktige forbindelselinjer inn mot sentrum eller sentrale gang- og sykkelakser i lokalsentrene og inn mot skoler. Konkret eksempler er Slottsbrugate i Porsgrunn og Eilert Sundts gate i Skien.

Se gatene som er plukket ut

Det er laget et eget kart som er tilgjengelig på bypakkas nettside – hvor man kan se prosjektene som skal gjennomføres i fase to av bypakka.

– Er det en mal – eller løses konseptet ulikt i ulike gater?

Foreløpig er vi litt på utforskningstadiet og har ikke laget en konkret mal for hvordan gatene skal designes, men dette vil det bli arbeidet med det neste året. Første del av Slottsbrugate bygges allerede nå, i 2025-26 og blir en pilot for Porsgrunn sin del.

Mange korte bilreiser i Grenland

Hva tenker bypakka å oppnå ved å etablere slike gater?

Fra reisevaneundersøkelsen vet vi at i Grenland foretar vi veldig mange korte bilreiser. Vi håper at denne type prosjekter gjør det tryggere og mer attraktivt å gå og sykle i nærområdet sitt, og at det vil bidra til at flere velger noe annet enn bil på de korte reisene, sier Lars Martin Sørli i Porsgrunn kommune.

Prosjektet har startet i krysset Gunnar Knudsens gate og Slottsbrugate. Tveter & Lund er entreprenører. (Foto: Birgitte Finne Høifødt)