– Vi holder på med prosjekteringen. I midten av desember vi vil være ferdige med dialogmøtene med fire prekvalifiserte entreprenører, forteller prosjektleder Roar Gärtner ved Statens vegvesen.
Les mer om de to store vegprosjekter inngår i planene for Bypakke Grenland.
Konkurrerer om tunell
Arbeidet med Lilleelvkrysset i Porsgrunn vil være delt i to hovedentrepriser. De fire entreprenørene (NCC, Veidekke, AF Gruppen og Implenia/Züblin) konkurrerer i første omgang om å få bygge en 435 m lang løsmassetunell mellom jernbanen og bebyggelsen på Hovenga, på strekningen fra ny rundkjøring med Dr. Munks gate og fram til Augestadvegen.
– Det er et svært komplisert prosjekt, sier Gärtner.
Dersom Regjeringen fremmer proposisjonen for Bypakke Grenland i januar 2015, og det gis klarsignal til å lyse ut totalentreprisen som etterfølger den konkurransepregede dialogen, kan prosessen gå sin gang.
– Det betyr i så fall at første spadetak kan tas sommer/høst 2015, sier Gärtner.
Resten av prosjektet kan følge senere på høsten 2015.
Vegvesenet er klare
Det andre store vegprosjektet i Bypakke Grenland, Rv.36 Skyggestein-Skjelbredstrand i Skien, er også i arbeid.
Les mer om vegprosjektet Skyggestein-Skjelbredstrand.
I september i år ble ny reguleringsplan lagt ut til offentlig ettersyn. Forutsatt at reguleringsplanen godkjennes i Skien kommune i februar, er Statens vegvesen klare til å gå videre med prosjektering og utarbeidelse av anbudsdokumenter.
– Men foreløpig finnes det ikke penger til prosjekteringen. Vi er avhengig av at Bypakke Grenland er behandlet i Stortinget før vi kan gå videre med klargjøring av prosjektet, fastslår Gärtner.
Tidligste byggestart er høsten 2016.