Hensikten med møtet var å bygge felles kunnskap og få innspill i pågående prosesser på veien til en framtidig byvekstavtale. Ny regional plan for arealbruk og mobilitet i Grenland og kommuneplanens arealdeler vil sammen med Bypakke Grenland fase 2 være sentralt grunnlag for videre samarbeid med staten om en 10-årig byvekstavtale.

Mulighet for et togstopp sentralt i Skien

En byvekstavtale vil gi betydelig økte statlige tilskuddsmidler til utvikling av infrastruktur og transporttilbud i Grenland, og kan gi mulighet for et togstopp sentralt i Skien.

Invitasjonen til møtet var sendt politikere i Telemark fylkeskommune og kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan, i tillegg til representanter fra administrasjon.

Veien mot en byvekstavtale

Kveldens møteleder var Terje Riis-Johansen, fylkesvaraordfører og leder av politisk koordineringsgruppe i bystrategisamarbeidet.  Riis-Johansen innledet med å snakke om hvor Grenland står nå på veien mot en byvekstavtale.

Foreløpig dato for behandling av bypakka fase 2 i Stortinget

Mye er på plass gjennom de felles vedtakene om bystrategi og fase 2 som kommunen og fylkeskommunen har gjort. Proposisjonen til Stortinget for Bypakke Grenland fase 2 ble godkjent i statsråd i juni, og ligger nå på bordet til transport- og kommunikasjonskomiteen.  Foreløpig dato for behandling i Stortinget er satt til 17.desember 2025. Nå gjenstår det å bli invitert til forhandlinger om byvekstavtale.

Tore Leite, fagdirektør planavdelingen i Kommunal- og distriktsdepartementet svarte også på flere spørsmål fra deltakerne. (Foto: Birgitte Hellstrøm)

Nye statlige retningslinjene for arealbruk og mobilitet

Tore Leite, fagdirektør planavdelingen i Kommunal- og distriktsdepartementet snakket om Nasjonale forventninger til regionale areal- og transportplaner. Leite gikk gjennom sentrale deler av de nye statlige retningslinjene for arealbruk og mobilitet. Han snakket også om hvordan regionale planer er et sentralt virkemiddel for byutvikling, og utvikling av nye indikatorer i byvekstavtalene.

Leite viste blant annet til det gode kunnskapsgrunnlaget som finnes i rapporten verdiskapende fortetting i Grenland.

Byvekstavalene – statens viktigste verktøy for å nå nullvekstmålet

Jan Fredrik Lund, avdelingsdirektør Strategi i Vegdirektoratet snakket om Byvekstavtaler som nasjonalt satsingsområde. Han poengterte at byvekstavalene er statens viktigste verktøy for å nå nullvekstmålet, og at dette handler om å få god byutvikling, levende miljøvennlige byer som er tilgjengelig for alle.

Jan Fredrik Lund, avdelingsdirektør Strategi i Vegdirektoratet snakket om Byvekstavtaler som nasjonalt satsingsområde. (Foto: Birgitte Hellstrøm)

Bompenger for å få ned personbiltrafikken

Han sa at bompengefinansierte bypakkene er en del av avtalene, og er viktige både for å finansiere prosjekter og tiltak, og for å stanse veksten i personbiltrafikken i tråd med nullvekstmålet. Lund forklarte veien fra en belønningsavtale til byvekstavtale og oppsummerte med at det er bred enighet om at byvekstavtaler er rett grep for å nå nullvekstmålet og Norges klima- og miljømål.

Grete Helgås, direktør miljøavdelingen hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark snakket om Regionale og kommunale planers betydning for måloppnåelse.

Grenlandsbarometeret lansert!

Birgitte Hellstrøm fra Bystrategi Grenland sekretariatet presenterte Hovedtrekk i areal og transportutviklingen i Grenland. Grenlandsbarometeret – med indikatorer for areal og mobilitet ble lansert under møtet.

Presenterte planer og utvikling av Grenland

Janicke Andreassen, ordfører i Porsgrunn

Med tema «Slik utvikler vi Grenland! presenterte Elisabeth Hammer, ordfører i Siljan, Marius Roheim Aarvold, ordfører i Skien og Janicke Andreassen, ordfører i Porsgrunn planer og byutviklingsprosjekter i de ulike kommunene.

Marius Roheim Aarvold, ordfører i Skien.

Ulf Bakke, Seniorrådgiver VY tog presenterte togstatistikk og potensialet for utvikling av knutepunkt og togtilbud i Grenland.

Til slutt i møtet var det åpen runde med Innspill og refleksjoner. Sefrid Jacobsen, fagdirektør i Jernbanedirektoratet kommenterte på muligheten for å jobbe videre med togstopp i Skien.

Gunnar Kleven fra Grenland næringsforening bidro med innspill og tall fra spørreundersøkelse som Grenland

næringsforening har gjennomført.

Se hele presentasjonen fra møtet HER