Målet med satsingen var å øke attraktiviteten for syklende ved dagligvarebutikkene i Grenland.
– Mange korte turer til dagligvarebutikkene gjøres i dag med bruk av bil. Skal du ikke storhandle, men bare innom for å kjøpe et par ting, er sykkel et godt alternativ, sier Olav Risholt, leder prosjektkontor Bypakke Grenland.
Om lag en 1/3 av de daglige reisene i Grenland er under tre kilometer lange. 34 prosent av bilreisene er kortere enn 1 km, mens 67 prosent av bilreisene er mellom 1 og 2,9 km. Grenland har en høyere andel korte bilreiser under 1 km enn sammenliknbare byområder.
Etterlyst av kunder
– Mange kunder kommer på dyre elsykler, og har etterlyst moderne sykkelstativ hvor sykkelen står tryggere utenfor butikken mens de handler, sier Torkell Mosebø, som er kjøpmann for Meny Saga.
![](https://bypakka.no/wp-content/uploads/2023/06/Kjopmann_Sykkelparkering-ved-dagligvare_Meny-Saga-Medium.jpg)
Mosebø representere en av de 26 dagligvarebutikkene som takket ja til nytt og tryggere sykkelstativ.
– Flere har gått over til el-sykkel. De gamle sykkelstativene våre har ikke plass til hjulet på slike, eller andre spesialsykler, sier Mosebø.
Salgsstatistikk viser en kraftig økning i elsykkelsalget de siste årene. Ca. 100 000 elsykler har årlig vært solgt i Norge de siste årene og Norsk Sportsbransjeforening regner med at omtrent hver tredje sykkel som blir solgt i år vil være elektriske.
Tilbudet gjaldt dagligvarebutikker uten eller med dårlig sykkelparkering. Butikken måtte selv dekke kostnader til frakt fra lager i Skien og fastmontering av stativet.
Hvert stativ kostet 16.000 kroner.
Krav – tett på inngangspartiet
Før stativ ble delt ut var det også et krav om nøyaktig plassering av stativ – da det er viktig at sykkelstativet er tett på og synlig fra inngangspartiet.
– At sykkelsatsingen i Grenland tenker lenger enn kun nye sykkelveier – men også trygg parkering, er en god strategi, sier Mosebø.
Spar Kjørbekk
Rema 1000 Vallermyrene
Kiwi Frogner