August 2026 planlegges det byggestart.

Bussen skal prioriteres inn i sentrum
– Vi skal bygge om krysset og lede gjennomgangstrafikken som kommer nordover vekk fra sentrum. Videre skal vi prioritere bussen inn til sentrum, og bygger et eget kollektivfelt, sier Lisbeth Lehn Fosse, prosjektleder ved Seksjon vegutbygging i Telemark fylkeskommune og prosjektleder for Fv. 356 Raschebakken og Skippergata.
Busser som legger seg i kollektivfeltet vil bli fanget opp av kameraer, og signalanlegget skifter til grønt lys for kollektivfeltet. Dette for å prioritere busstrafikken.

Bevare trær og plante nye
– Vi skal også friske opp Skippergata, og tydeliggjøre kjøremønster for myke trafikanter, og avkjøringer til næringseiendommene. Grønne områder og trær skal vi bevare så godt det lar seg gjøre, og plante nye grønne områder og trær i tillegg, sier Lehn Fosse.
– Videre skal vi forsøke å redusere prosjektets klimagassutslipp ved å velge løsninger og materialer som har lavt klimagassutslipp, samtidig som det må være slitesterke løsninger og materialer slik at det tåler trafikkbelastningen og sitasjonen fremover i tid.
Sentrum mer attraktiv
– Vegetasjonen langs veien bidrar til å gjøre hovedadkomsten til sentrum mer attraktiv, sier Bart Janssen, landskapsarkitekt og rådgiver i Telemark fylkeskommune.
– Trær med brede trekroner langs gang- og sykkelveien sørger for at man ikke bare går eller sykler over en asfaltslette. Nye grøntområdet skal gjøre det mer attraktiv å bruke ruten.
Arbeid over og under bakken
Det gjøres også investeringer under bakken for å sikre gode vekstforhold og vannavløp. Gjennom innovative løsninger unngås konflikter med kabler og ledninger.
– Grøntstrukturen vil også gi mer bynatur. Det vi skape levesteder for fugler og insekter, og gjøre det lettere å komme seg fra ett grøntområde til et annet.
Trær fanger opp svevestøv
– Det er valgt trær som i løpet av de neste 50 årene kan vokse seg store og brede, og slik bidra til en grønn by. I tillegg binder trærne CO2 og fanger opp svevestøv fra veitrafikk og andre kilder. Prosjektet er derfor et viktig steg i å gjøre byen grønnere, sier Bart Janssen.