I 2021 ble det gjort felles politiske vedtak om videreføring av Bypakke Grenland, med bestilling av et grunnlag for en ny proposisjon til Stortinget.
I 2022 ble det utarbeidet grunnlag for en proposisjon til Stortinget for en ny 15-års bypakke som inkluderte ny riksveg 36. Statens vegvesen har foreslått å ta ut rv. 36-prosjektet av porteføljen i Nasjonal transportplan 2025-36, og planprosessen er satt på pause.
Nytt felles grunnlag
Det er nå behov for å avklare et oppdatert felles grunnlag for videre samarbeid om en bypakke og framtidig byvekstavtale i Grenland for de fire kommunene i byområdet og fylkeskommunen.
Foreslåtte forutsetninger for Bypakke Grenland fase 2
Dagens bomsystem legges til grunn, med mulighet for å gjøre mindre justeringer. Dersom Bamble skal være med må det forutsettes nye bommer i kommunen. Følgende økonomiske forutsetninger legges til grunn for videre arbeid med fase 2:
- 10 års varighet
- Egenandeler fra fylkeskommunen og kommunene på dagens nivå
- Envegs innkreving, timesregel og månedstak beholdes som i dag
- Bompengetakster på dagens nivå. El-/nullutslippskjøretøy: 70%
- Rimelig balanse mellom bompengebelastning i Bypakke Grenland og investert volum innenfor hver kommune
Optimalisering av transportnettet
Anbefalte tiltaksområder for videre arbeid i Grenland:
- Tilgjengelighet til og mobilitet i sentrumsområdene
- Fremkommelighetstiltak i «Skien vest»
- Framkommelighetstiltak fra Vallermyrene og inn mot Knutepunkt Porsgrunn
- Optimaliseringstiltak i det overordnede vegnettet
- InterCity jernbanesatsing med kollektivknutepunkt og togstopp Skien
Jernbane og tog spiller en viktig rolle i det fremtidige transportnettet i Grenland. Jernbane er imidlertid statlig infrastruktur og kan ikke finansieres av bompenger fra bypakka. Porteføljen i bypakke fase 2 må i tillegg inneholde tiltak og prosjekter på det øvrige vegnettet for å bidra til løse flaskehalser og å overføre korte reiser til gange, sykkel og kollektivtransport. Tiltakene må ses i sammenheng med helhetlig virkemiddelbruk, og en satsing på sentrum og knutepunkt med flere kontorarbeidsplasser, tjenester og mer handel.
Viktigste kilden til økonomisk handlingsrom
I administrasjonens vurdering går det fram at:
«En langsiktig forpliktende avtale med staten vil være den viktigste kilden til økt økonomisk handlingsrom for by- og transportutviklingen i Grenland. Med bakgrunn i nye premisser anbefaler administrasjonen at det nå forberedes en proposisjon til Stortinget for fase 2 med om lag 10 års varighet som vil gi grunnlag for forhandling om en byvekstavtale.»
Videre prosess
For å unngå å måtte ta ned bommene i 2025 må det til lokale vedtak for ny bypakke og en proposisjon til Stortinget 1.halvår 2024. Et oppfølgende stortingsvedtak vil da skje i 2025. Dersom dette skal gjennomføres vil milepælene i prosessen videre være som vist i tabellen under:
En slik fremdrift gir mulighet for en tilnærmet sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2. Om det medfører et opphold i innkreving avhenger av når fase 1 er endelig nedbetalt og når et eventuelt stortingsvedtak foreligger.
Den politiske saken behandles løpende i kommunene og fylkeskommunen i juni
Utvalg | Formannskap/FU | Bystyre/kommune-styre/fylkesting | |
Skien | 30.5 (UKMB) | 6.6 | 15.6 |
Porsgrunn | 8.6 | 15.6 | |
Siljan | 6.6 | 20.6 | |
Bamble | 1.6 | 15.6 | |
VTFK | 5.6 (HS) | 7.6
8.6 (Hovedutvalg Telemark) |
13.6 |
Lenke til møtekalendere hos alle parter (se tidspunkt for behandling i tabellen over)
Skien kommune: Møteoversikt – Innsyn – Skien kommune (onacos.no)
Porsgrunn kommune: https://www.porsgrunn.kommune.no/lokalpolitikk/politisk-moetekalender-og-utvalg/politiske-utvalg-2019-2023/
Siljan kommune: https://opengov.360online.com/Meetings/siljan
Bamble kommune: https://opengov.360online.com/meetings/bamble
Vestfold og Telemark fylkeskommune: https://opengov.360online.com/Meetings/vtfk