– I årene framover må vi fortsette å lage byer man har lyst å gå og sykle i, istedenfor å kjøre gjennom. Det vil redusere støv, støy, trafikkulykker og stillesitting​, sier Hunnestad.

Han har i ulike sammenheng gjentatt dette budskapet:

– Mindre biltrafikk gir mindre forurensning og svevestøv. Mer attraktive byrom gir mer hverdagsaktivitet. Mer bruk av kollektivtrafikk, gange og sykling gir bedre folkehelse.  Alt i alt en vinn-vinn situasjon for samfunnet, lokalmiljøene, arbeidsgivere og den enkelte.

Luftkvaliteten i Grenland litt bedre

– Selv om luftkvaliteten de siste 10 årene har forbedret seg og tiltak har hatt effekt viser siste publikasjon fra Folkehelseinstituttet over folkehelseprofilene for kommunene at Grenland fortsatt ligger over landsgjennomsnittet når det kommer til dårlig luftkvalitet, sier han.

– Vi vet at langvarig eksponering for svevestøv gir økt dødelighet og sykdommer i luftveiene, som astma, kols og svekket lungefunksjon. For hjerte- og karsystemet kan det gi hjertesvikt og infarkt og for immunsystemet allergier.

Kommuneoverlegen kommer opprinnelig fra Sunnmøre. De siste 20 årene har han jobbet i Grenland, som psykiater ved Sykehuset Telemark, deretter hos Fylkesmannen, som etter hvert ble Statsforvalteren, og nå som kommuneoverlege i Porsgrunn.

Helseutfordringer i Grenland

– Det som er spesielt for Grenland er at vi har en høy forekomst av hjerte- og lungesykdommer. Dette er sykdommer som er sterkt redusert i resten av landet, sier Hunnestad.

Etter 20 år i Grenland vet han hvor skoen trykker når vi snakker om folkehelse:

– Satt på spissen: Vi kjører korte turer til matbutikken og kjøper dårlig hurtigmat.

Grenland ligger også lavt på statistikken i bruk av medisin mot hjerte- og lungeplager og sykdommer. Men, når det gjelder bruken av sovemedisin topper vi 30 prosent over landsgjennomsnittet, opplyser han.

– Å følge opp egen helse kan være en utfordring for enkelte. Det kan bety dårlig livskvalitet i mange år før man dør for tidlig. Antall eldre i Norge stiger, og vil stige i årene som kommer. Et mål er derfor å ha så mange friske eldre som mulig.

​- Som kommuneoverlege jobber jeg som samfunnsmedisiner.  Enkelt sagt skal vi planlegge samfunnet slik at innbyggerne både kan og vil ta de små og store beslutningene i hverdagen som bidrar til et sunnere og bedre liv​ – hvor oppgaven er å sørge for at befolkningen skal ha best mulig livskvalitet, forklarer han.

Nye folkehelseråd

– Jeg heier på de nye folkehelserådene hvor hverdagsaktivitet fremheves. Det handler om de små grepene: Ikke planlegg for å gjøre ting lettvint, gå heller to ganger inn med varer du har kjøpt enn å bære tungt. Ta trappa i stedet for heisen – for eksempel.

Vi må bygge i byen

Hvilke grep kan gjøres for å få til et samfunn som bidrar til et friskere liv?

– Vi har bygd ut byene slik at alle skal kunne kjøre bil. Boligfeltene er der de er, men fremover må vi stimulere til fortetting med kvalitet. Da kan flere bo slik at mye er innen gang- og sykkelavstand. Det inkluderer nye grøntarealer i deler av sentrum hvor dette er mangel på i dag. I tillegg må vi legge til rette for at kollektivtrafikken kommer raskt fram.

Vi har bygd ut byene slik at alle skal kunne kjøre bil. Hunnestad mener det bør jobbes mye mer med bedre fremkommelig for buss fremover (Foto: Dag Jenssen)

30 kilometer i timen i byer – færre ulykker og bedre luft

Lavere hastighet i byer og tettbygde strøk – 30 kilometer i timen mener han også bør vurderes:

– Sammenstilt forskning fra London viser at 30 kilometer i timen i byer først og fremst reduserer dødsfall. Men lavere fart bidrar også til mindre lokal forurensning. Det viste seg også at det ikke ble mer kø av, eller økte reisetiden med å sette ned fartsgrensen.

Hunnestad sier han ofte må bruke bil i tjenesten.

– Dessverre bruker jeg bilen oftere enn jeg ønsker, men jeg bruker el-sykkel når jeg kan.

Sykkelvei langs elva mangler

Som syklist opplever han at mye er blitt bedre, men noe vesentlig mangler:

– Jeg savner den gode opplevelsen som syklist mellom Porsgrunn og Skien. Fra Skien sentrum langs fylkesveg 32 sykler jeg på bilens premisser, med eksos og mye svevestøv til tider av året.

– Jeg har vikeplikt for bil i kryss og ved stikkveier. Det blir mye brudd i syklingen, og oppleves ikke attraktivt.

– For å få de gode sykkelopplevelsene er jeg avhengig av å kjøre omveier. Tur og sykkelvei langs elva mellom byene burde realiseres bedre enn de små strekningen vi har i dag.

Han forteller at han har brukt noen lørdager til å prøve å sykle langs elva:

– Foreløpig er den beste strekningen fra Neptunparken til Osebakken. Ellers er det bare små strekninger innimellom. Det er synd, for her har byene våre en mulighet!

Kommuneoverlegen i Porsgrunn ønsker seg flere sykkelveier langs elva. Her fra elvepromenaden i Porsgrunn (Foto: Per Stian Johnsen)

Betydningen av trær i by

– Trær i by har mange funksjoner. De beskytter for støv og støy og renser luft, de skygger mot sol og bidrar til trivsel i en by. Trær og annen natur er også viktig mot klimaendringer ved dets evne til å fange opp vann og forhindrer jordskade.

– Når vi har tilsyn på uteområder ved skoler og barnehager ser vi på skyggeområder. Norge er blant de land som har mest hudkreft i verden, sier han – og legger til:

– Kombinert med å være i bevegelse og beskyttet av solkrem og gode klær, er den beste medisinen å være ute. Dagslys i kombinasjon med aktivitet bidrar også til en god nattesøvn, sier kommuneoverlegen.

Trær i byer har mange funksjoner. Vi trenger flere trær i byene våre, sier Hunnestad. Her fra Landsmannstorget i Skien (Foto: Dag Jenssen)

Trening med effekt

Hva gjør du selv for å holde deg i form?

– I utgangspunktet er jeg en lat person. Det jeg vet har best dokumentert effekt er 4X4 intervalltrening ved å løpe, enten i bakker eller på en tredemølle. Det er bra for hjerte, lunge og hjernen. Det reduserer også stress og gir bedre nattesøvn.

– Jeg foretrekker trening ute, da får jeg også med naturopplevelsen. Den gode følelsen i kroppen etterpå er kanskje den beste, medgir han.

Vennlige Grenland

– Hva opplever du som Grenlands kvalitet?

– Selv om «Grenlandsbyen», som Statistisk sentralbyrå (SSB) kaller den sammenhengende bybebyggelsen i Skien, Porsgrunn og Bamble, er den største byen mellom Drammen og Stavanger og Norges 7. største, får man ikke inntrykk av å være i en stor by. Det gjelder både høyden på husene og vennligheten som møter deg overalt.

– Vi har også en nærhet til naturen og et utall av muligheter for hverdagsaktivitet. Tiltakene som bypakka har gitt oss så langt bidrar også til mer attraktive byrom, som vi burde bruke mer.

313 fritidsaktiviteter

– Det er også et vell av fritidstilbud for alle aldre og interesser, som et eksempel kan man på Aktivitetsportalen i Porsgrunn finne hele 313 forskjellige fritidsaktiviteter å velge mellom, tipser kommuneoverlege Jan-Arne Hunnestad.