Ikke alle elever kan sykle når de begynner i 4.klasse. Narin var blant de seks elevene ved Lunde barneskole som fikk hjelp til å lære å sykle før sommeren i år:
For å fange opp disse har bypakka ved hjelp av Michel Fouler i På Sykkel i Telemark utarbeidet et program som gjør som godt som alle sykkelkyndige i første halvdel av 4. trinn.
Øver på å sykle – også på sommeren
– Hensikten med å trene på sykkelferdigheter allerede i 3. klasse er for å få oversikt over hvem som kan sykle og ikke, og sørge for at alle har en sykkel tilgjengelig før sommeren, slik at de kan øve seg hele sommeren. Ny sykkelopplæring skjer påfølgende høst og gjennomføring av programmet «Alle barn sykler», som avsluttes med en sykkelprøve, forteller Michel Fouler.
– Vi erfarer at å starte i 3. klasse gir bedre syklister tidligere. Eleven har også hele sommeren å øve på før opplæringen til høsten. Ekstra opplæringsdager har i år vært gjennomført på 17 barneskoler i Skien og Porsgrunn, sier han.
Mamma og pappa fulgte opp
Narin fikk i tillegg hjelp av mamma og pappa – som sprang bak sykkelen til datteren i løpet av sommeren i Lundedalen og ved Bakkestranda.
– Jeg hadde en stygg sykkelulykke da vi bodde i Syria, derfor er det viktig for meg å ikke vise det overfor Narin, sier moren Jihan.
– Med den opplæringen Narin har fått føler jeg meg trygg. Lillesøsteren og lillebroren er også blitt inspirert av henne, og blir gode syklister, håper hun.
En inkluderende barneskole
– Lunde barneskole er en god og inkluderende skole. Her kommer barn fra alle samfunnslag, og 40 prosent er tospråklige, sier kontaktlærer Nina Fagermo Bjørnstad.
– De elevene som ikke kunne sykle før sommeren ble heiet fram og klappet for av medelevene. Derfor opplevde ingen det som flaut å ikke kunne sykle, sier hun.
I 4. klasse – før sykkelprøven – får alle elevene opplæring i å sykle i trafikken.
– Det er gøy å sykle, og det er fint å komme seg fortere fram, sier Narin, som nå føler seg trygg i trafikken etter teoretisk og praktisk undervisning.
Gruet seg til sykkelprøven
– Jeg gruet meg litt før sykkelprøve, men ble veldig glad etterpå, og så fikk jeg diplom, sier 9-åringen.
– Nå kan alle de 64 elevene som kom fra 3. trinnet sykle – med litt ekstra undervisning på høstparten i 4. klasse, sier lærer Nina.
Bidrag fra bypakka
– Skolen hadde ikke hatt tid og ressurser til å følge opp de som trengte litt ekstra hjelp, hvis ikke det hadde vært for Michel Fouler og hans team og midlene fra bypakka.
Visker ut forskjeller
– Lunde barneskole har også merkelappen «Sykkelvennlig skole». Det betyr at denne, blant flere skoler i Skien, Porsgrunn og Siljan får sykkelservice for elever og ansatte ved skolene, sier Fouler.
– Uten denne ordningen er det mange sykler som ikke ville ha blitt reparert, det er helt supert at vi har dette tilbudet, føyer kontaktlærer Nina til.
– Gratisprinsippet er viktig for skolen, her skal ingenting koste ekstra for elevens pårørende. Når det gjelder sykler er derfor utlånsordningen til enkeltelever og tilgang på skolesykler avgjørende for å viske ut forskjeller i samfunnet, sier hun.