Det har over lang tid vært behov for å rehabilitere dagens bussterminal på grunn av omfattende setningsskader som påvirker komforten til sjåfører og passasjerer negativt.

– For å jobbe så effektivt som mulig er bussterminalen stengt og holdeplassene er flyttet ut i Sverresgate og Jernbanegata i hele anleggsperioden, sier Mikkel A. Johannesen, prosjektleder i Porsgrunn Kommune.

Midlertidige holdeplasser og innkjøring til parkeringskjeller

Informasjon om holdeplassene og hvilke busser som går hvor kan du lese om på Farte.no sin hjemmeside.

– Parkeringshuset under Kammerherreløkka skal holdes åpent i hele anleggsperioden, og i løpet kort tid lages en midlertidig ny inn og utkjøring via Sverresgate, sier prosjektlederen.

Den nye innkjøringen medfører at to trær må fjernes, samt fjerning av gatestein og sykkelstativ i veibanen for å få til bredde for trafikk i begge retninger.

Fra Sverresgate kan kan nå midlertidig kjøre ut og inn her, til parkeringskjeller under hotellet. Trærne og gatestein er nå fjernet for å få plass til toveis trafikk. – Vi har prøvd å bevare trær, og vi har lagt inn at vi skal plante noen nye. Men vi har ikke avklart hvor, og må se hva vi får til, sier prosjektleder Mikkel A Johannesen i Porsgrunn kommune. (Foto: Birgitte Finne Høifødt)

Skifter ut masser på terminalområdet

– På terminalområdet jobber vi nå med masseutskiftning, og etter hvert ny oppbygging. Det er leire i grunnen med pågående setninger – som krever at dette gjøres grundig og solid, sier anleggsleder hos Tveter & Lund AS, Kent Jensen.

– Arbeidet forsetter inn mot Jernbanegata når vi er ferdig på terminalområdet. Siste del av prosjektet er foran NAV-bygget, som da blir stengt for innkjøring, sier Jensen.

Samme stil som på Franklintorget

Det skal også bygges nytt dekke på plattformer, nytt dekke på fortau, nye leskur, ny belysning og nye benker.  Alt skal være i lik stil som på Franklintoget og Storgata for å få en sammenheng i bybildet.

– Ved holdeplassene inn mot hotellet blir det gatevarme, På den nye bussterminalen skal bussene stå tettere og samlet. Drosjer skal stå i syd ved Kammerherreløkka opplyser Johannesen.

En del av Knutepunkt Porsgrunn

– Prosjektet er en del av Knutepunkt Porsgrunn sin reguleringsplan og vil legge til rette for det fremtidige arbeidet, sier Johannesen. Med oppgraderingen av bussterminalen utfører vi også infrastruktur for Knutepunkt Porsgrunn AS som de er avhengig av for det nye planlagte terminalbygget og bygg på stasjonsområde.

Ferdig i desember 2025

Prosjektets totalramme for Kammerherreløkka bussterminal er 22,4 mill. kroner. Arbeidet er ferdig i løpet av desember 2025.