– Vi feier nå hele Skien sentrum med fokus på de mest brukte gang- og sykkelveiene samt fortau, sier Mats Granli, rådgiver i Telemark fylkeskommune.
– De stedene i byen som har vegetasjon langs veiene har vi sørget for er greie å sykle og gå, selv under perioden med løvfall.
– Dette er andre gangen i høst vi feier på grunn av løvfall med ekstra midler fra forsterket drift og vedlikehold. Vi kommer mest sannsynlig til å feie enda en gang når resten av løvet har falt, litt avhengig av hvor fort vinteren kommer, sier Granli.
Bedre luftkvalitet
Hyppig feiing er også positivt for vannhåndtering da det blir enklere å holde kummer og sluk frie for løv. Dette bidrar til mindre sprut fra vegen og vann på fortau.
– Å feie er ikke minst bra for luftkvaliteten i Grenlandsområdet, sier han.
Til nå i denne feieroden er det utføret arbeid på omtrent på 27,5 km med gang og sykkelveg samt fortau. I tillegg kommer feiing av vegbane som da utføres med andre midler.
En feiebil – 5 lass om dagen
I dag ble det blant annet feiet langs gang- og sykkelveien ved Schweigaards gate i Skien:
– En feiebilen kan samle opp 5 kubikk med malte og tettpakkede høstblader i beholderen. På en dag klarer en feiebil ca. 5-6 slike lass, forteller Ole Gøran Hauen, veimester i Telemark fylkeskommune.
Innholdet som suges opp i feiebilen inneholder en god blanding av løv, grus og støv.
– Arbeidet som utføres gir bedre bymiljø, og gjør at folk lettere kan sykle året rundt, sier entreprenør Richard Steen-Hansen.
Skien og Porsgrunn
I Skien og Porsgrunn kommune utføres tilsvarende arbeid på de kommunale veiene.
– På våre kommunale veier har vi vært i gang i to uker, og vi skal fortsette til frosten kommer, sier Vidar Lid, driftsansvarlig i Skien kommune.
– Vi får åpnet opp tette sluk, luftkavlteten blir bedre – og byen finere.
I Porsgrunn kommune feies også løv i forbindelse med forsterket vedlikehold av hovedsykkelrutene.
– Løvet faller fortsatt, såp det blir gjentagende turer, opplyser trafikkansvarlig Tom Eikeng i Porsgrunn kommune.
Godt vedlikehold er viktig på gang- og sykkelveger
– Forsterket drift og vedlikehold på viktige gang- og sykkeltraseer i Grenland er finansiert av statlige belønningsmidler. Prosjektet har en fireårig horisont, til og med 2025, som sammenfaller med varighet for ny belønningsavtale for Grenland, sier Olav Risholt, prosjektansvarlig i Bypakke Grenland.
For 2024 er det satt av 7 millioner til forsterket drift.
– Nullvekstmålet ligger til grunn for belønningsavtalen og målene i bypakka. Å øke antallet myke trafikanter på bekostning av biltrafikk er viktig for å lykkes. Det er viktig ikke bare å utvikle ny infrastruktur, men også sørge for at viktige gange- og sykkelruter blir godt vedlikeholdt, sier Risholt.