Grenland har nå belønningsavtale for perioden 2021–2024.
I forslaget til statsbudsjettet heter det at «Byområdet kan søke om ny belønningsavtale fra 2025 gitt at de kan godtgjøre at midlene bidrar til at nullvekstmålet nås. Staten inngår belønningsavtaler med lokale parter for å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i byområdene.»
Gode resultater i Grenland med belønningsavtaler
– Det er veldig bra at det ligger inne midler, og summen er i tråd med det vi har sendt søknad om. Grenland har oppnådd gode resultater med Bypakke Grenland fase 1 og belønningsavtaler med staten, sier fylkesvaraordfører og leder av politisk koordineringsgruppe Terje Riis-Johansen.
Han viser til belønningsavtalene fra 2013 og frem til i dag som har sikret et attraktivt busstilbud med lave priser og hyppige avganger, og gitt muligheten til å satse på kombinasjonsbilletter for tog og buss, elektriske bysykler, fordelsprogram som belønner grønn reisevei til og fra jobb for offentlig og private virksomheter, og en rekke mindre investeringstiltak som gjør det enklere å gå, sykle og reise kollektivt.
Tilskuddsmidlene burde vært slått sammen – for best måloppnåelse
– Vi stiller oss imidlertid spørrende til at midlene i belønningsavtalen fortsatt deles i to ulike tilskuddsordninger når NTP 2025-2035 har lagt opp til å slå sammen disse ordningene i byvekstavtalene, sier Riis-Johansen.
– Vi støtter forenklingen i NTP som gir mer fleksibilitet og økt lokalt handlingsrom ved at mer av ansvaret for å nå nullvekstmålet legges på avtalepartene. Grenland har allerede svært lave billettpriser på kollektivtransporten, og statens tilskudd bør brukes til tiltak som gir best mulighet til å nå nullvekstmålet, sier han.
Lokale vedtak gir grunnlag for avtaler med staten
Fylkeskommunen og kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan gjorde før sommeren lokale vedtak både om Bypakke Grenland fase 2 og en felles bystrategi.
– Det betyr at vi har en tydelig plan for å nå nullvekstmålet framover, slik staten krever. Vi har nådd nullvekstmålet så langt, og disse vedtakene gir oss grunnlaget vi trenger for å inngå nye avtaler, sier Terje Riis-Johansen.
– Søknad om ny belønningsavtale fra 2025 ble sendt til staten allerede i juni, presiserer han.
– Først må vi få avklart den nye belønningsavtalen. Deretter ønsker vi å få på plass en mer langsiktig byvekstavtale. En byvekstavtale er viktig for å få forutsigbar finansering av busstilbudet i nye kontrakter og gi bedre samordning mellom staten, fylkeskommunen og kommunene i areal- og transportutviklingen, sier Riis-Johansen.
– En slik avtale gir rett og slett bedre måloppnåelse både lokalt og nasjonalt, poengterer han.
Ber om invitasjon til forhandling om byvekstavtale
– Vi anmoder derfor om at vi inviteres til forhandling om byvekstavtale så snart proposisjonen for Bypakke Grenland fase 2 er vedtatt i Stortinget, sier fylkesvaraordfører Terje Riis-Johansen.