– Arbeidet vi gjør i felleskap er basert på felles politiske vedtak og bestillinger, innledet Hildegunn Sørbø, fylkessjef for samferdsel i Telemark fylkeskommune
– Før sommerferien ble det for eksempel fattet lokale vedtak i Skien bystyre, Porsgrunn bystyre, Siljan kommunestyre og Telemark fylkesting om en ny bystrategi og om Bypakke Grenland fase 2.
Ny Trommedalsveg følger hovedtraséen
Fylkesvei 3294 Trommedalsvegen er et av de første prosjektene i fase 2 av bypakka.
– Standardheving av Trommedalsvegen betyr at vi skal bygge en helt ny vei, men vi skal følge hovedtraséen med minst mulig inngrep i natur, sa planleggingsleder Tommy Paulsen i Telemark fylkeskommune.
Prosjektet innebærer å heve standarden på fv. 3294 Trommedalsvegen fra riksveg 36 ved Skyggestein til Rødmyr slik at vegen kan benyttes av alle kjøretøy. Dette vil gi næringstransporten bedre fremkommelighet og avlaste riksvegen.
Bygging av Trommedalsvegen trolig fra 2026
– Trommedalsvegen er viktig for næringslivet. En ny vei tilpasset næringstransporten vil bli den den veien varer og tjenester kommer fra Skien og inn i Telemark, og mot Vestlandet, sa Hans Rønning, daglig leder i KRIO (Kjørbekk og Rødmyr Interesseorganisasjon).
Også Frode Bjønnes, leder i Telemark Lastebileierforbund er positiv til utvidelse av Trommedalsvegen:
– Den videre ferd etter Trommedalsvegen må bli å skille de myke trafikantene for å øke kapasiteten i Kjørbekkdalen, som allerede er overbelastet, sa han.
Bjønnes mente også at en bedre Hulkaveg over Klyve kunne avlaste fylkesveg 32.
– Planforslaget skal være klart innen 31. des 2024, og høring og planbehandling vil skje fra januar til juni 2025, mens bygging kan skje fra 2026, sa Paulsen.
Bygging forutsetter stortingsvedtak av Bypakke Grenland fase 2, som skal finansiere disse vegprosjektene.
Forbindelse fra Trommedalsvegen til Menstadbrua
– Den videre forbindelsen fra Trommedalsvegen til Menstadbrua vil forsterke ønsket effekt av standardhevet Trommedalsveg, sa Birgitte Hellstrøm i Bystrategi Grenland-sekretariatet.
– Målet er at den samlede veglenken Skyggestein-Menstadbrua er en del av det overordnede vegnettet, og bør prioriteres i forhold til sideveiene, sa hun.
Det må vurderes ulike traseer for den nye forbindelsen. Løsning avklares i den videre planprosessen, før bygging kan starte. Foreløpig estimert tidspunkt for bygging er 2029-30.
Vi trenger lokal kunnskap
– Vi mottar planene som skal videre til politisk behandling og vedtak, sa Mette Gundersen, byutviklingssjef i Skien kommune.
– Vi mangler lokal kunnskap om området, derfor er det viktig at vi får innspill fra næringslivet, beboere og andre interessenter som kan benyttes i det videre planarbeidet.
– Dette er et funksjonsblandet området hvor mye skal ivaretas. Det er et handelsområde, boligområde, og ulike trafikantgrupper skal ivaretas. Vi må ha kunnskap om det som finnes av kvaliteter og utfordringer i området. Kjørbekken går under bakken her, vi må ha forholde oss til flomveier, kulturminner og friluftslivinteresser. Vi har også arter av nasjonal verdi her, sa byutviklingssjefen.
Rapport fra gruppearbeid til forstudie
I gruppearbeidet etter presentasjonene kom det mange innspill, som også ble tegnet inn på kart. Innspillsrapport fra møtet skal utarbeides, publiseres på nett og inngår i forstudie i det det videre arbeidet med ny forbindelse fra Trommedalsvegen til Menstadbrua.
Presentasjon medvirkningsmøte Trommedalsvegen – Menstadbrua 28.08.2024