Hopp til innhold

Veien til Bypakke Grenland fase 2 og byvekstavtale

Bypakke Grenland fase 1 vil i løpet av 2025 avsluttes.

Landmannstorget er et av flere Bypakke prosjekter

Kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan har sammen med fylkeskommunen fattet i mai/juni 2024 likelydende vedtak om Bypakke Grenland fase 2.

Lokale vedtak av Bypakke Grenland fase 2 er sammen med vedtatt bystrategi utgjør et lokalt forhandlingsgrunnlag for en langsiktig byvekstavtale med staten. Byområdet Grenland anmoder staten om å initiere forhandlinger om byvekstavtale så snart proposisjonen for Bypakke Grenland fase 2 er vedtatt i Stortinget.

Dette er Bypakke Grenland Fase 2

foto: Per Stian Johnsen / Bypakke Grenland

Nasjonale føringer for videreføring av Bypakke Grenland

Det er lagt nasjonale føringer for prioriteringer og utviklingen av det lokale transportsystemet i Grenland som innebærer at veksten i persontransporten i regionen vår skal tas med kollektivtransport, sykling og gåing (nullvekstmålet).

Les mer om NTP og Grenland her 

 

Milepæler i prosessen

  • Høst 2024/vår 2025 – Ekstern kvalitetssikring og forberedelse av proposisjonen til Stortinget
  • Sommer 2025 – Stortingsvedtak fase 2
  • Høst 2025 – Byområdet Grenland har anmodet om forhandlinger om byvekstavtale så snart fase 2 er vedtatt i Stortinget
  • 2026 – Oppstart av fase 2

Byvekst- og belønningsavtale

Byvekst- og belønningsavtaler er forpliktende avtaler mellom staten, fylkeskommuner og kommuner. Både byvekstavtaler og belønningsavtaler har krav om måloppnåelse i tråd med nullvekstmålet. Dagens 4-årige belønningsavtale mellom byområdet og staten gjelder for perioden 2021-2024. Det må foreligge et stortingsvedtak av fase 2 før Grenland kan forvente å få invitasjon til å forhandle om en mer langsiktig byvekstavtale. Byområdet må derfor søke om en ny belønningsavtale i påvente av byvekstavtale. Kommunene og fylkeskommunen har søkt om ny belønningsavtale med staten for perioden 2025-2028 med bakgrunn i vedtatt bystrategi 2024-2035 og lokale vedtak av fase 2.

I belønningsavtaler er det krav om at byområdene setter mål og dokumenterer en helhetlig virkemiddelbruk som kan sikre måloppnåelsen i avtaleperioden. Den vedtatte bystrategien viser hvordan helhetlig virkemiddelbruk skal bidra til at nullvekstmålet og øvrige nasjonale og lokale mål nås.

For å forhandle om en byvekstavtale må det også sannsynliggjøres at nullvekstmålet nås med virkemidlene som legges til grunn. Bystrateigen sammen med Bypakke Grenland fase 2 følger opp føringene i NTP og gir grunnlag for en langsiktig byvekstavtale.  I byvekstavtalene bidrar staten med belønningsmidler, midler til kollektiv, sykkel- og gangtiltak og stasjons- og knutepunktsutvikling langs jernbanen der det er aktuelt.

 

Figuren viser hvordan en bypakke fase 2 og andre virkemidler inngår i en byvekstavtale med staten. Statlige tilskudd i byvekstavtaler kan brukes til både drift og investeringer til gange, sykkel og kollektiv.
En byvekstavtale varer normalt 10 år. Byvekstavtalen erstatter en belønningsavtale og inneholder en mye høyere årlig sum enn belønningsavtalen.  Illustrasjon: Bypakke Grenland.

Les mer om byvekstavtaler på Statens vegvesen sine nettsider her

 

Helhelhetlig virkemiddelbruk

 

Illustrasjon: Bypakke Grenland

Den helhetlige virkemiddelbruken og innsatsområdene i ny bystrategi er beskrevet  i «Bystrategi Grenland 2024-2035 – strategi for areal og transport» . Les dokumentet: Bystrategi Grenland 2024-2035

Bystrategien inkluderer gjennomføring av Bypakke Grenland fase 2, men synliggjør også de andre virkemidlene som må til for å nå målene. Vedtak av strategien med helhetlig virkemiddelbruk sammen med vedtak av Bypakke Grenland fase 2 danner et lokalt forhandlingsgrunnlag for en ny belønningsavtale og en langsiktig byvekstavtale med staten.

 

Vedtak videreføring

Alle partene i Bypakke Grenland vedtok før jul 2024 at bompengeinnkrevingen skal fortsette til fase 2 av bypakka starter i 2026. Stortingsvedtak av Bypakke Grenland fase 2 kan gjøres sannsynlig i løpet av 2025.

Bypakke Grenland fikk i november en mulighet fra Samferdselsdepartementet til å fortsette med bominnkreving til fase 2 starter.

Alle de tre kommunene som er med i Bypakke Grenland, samt Telemark fylkeskommune, måtte først si ja for at innkrevingen av bompenger skal fortsette fram til neste fase av bypakka.

Etter ja til sømløs overgang i fylkestinget 10. desember, Skien og Porsgrunn bystyrer 12. desember, samt endelig ja i kommunestyremøte i Siljan 17. desember ble det klart at bominnkrevingen fortsetter.

Fordelene ved sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2:

  • Unngå ytterligere trafikkvekst og bidra til at Grenland bruker tilgjengelige virkemidler for å nå belønningsavtalens vilkår om nullvekst i persontransport med bil også i 2025.
  • Bidra til bedre fremkommelighet på vegene for næringstransport og annen vegtrafikk.
  • Bidra til at luftforurensingen og klimagassutslipp fra vegtrafikk ikke blir enda høyere.
  • Sikre at den delen av befolkningen som har endret reisevaner fra bil til gange, sykkel og kollektivreiser ikke går tilbake til bil.

Hva vil skje med de ekstra inntektene?

En forlengelse av fase 1 innenfor vedtatt tidsramme på 10 år, vil kunne gi merinntekter på et sted mellom 115 mill. til 160 mill. kr avhengig av når fase 2 starter opp. Forlengelsen innebærer ingen endring i takster eller bomsystem.

Midlene skal benyttes til å finansiere modne prosjekter som er politisk vedtatt i fase 2. Det innebærer blant annet prosjekter som opprinnelig var en del av fase 1, men som ble tatt ut i den løpende porteføljestyringen.

Betaling i bommer

Vedtatte rammer for fase 2 av Bypakke Grenland er at elbiler betaler 70 prosent av ordinær takst​. Taksten vi betaler i bom i dag skal delvis prisjusteres. Det blir ingen endring i antall bommer og hvor de står i en ny bypakke.

Hva skjer nå?

I april 2025 ble prosjektene i Bypakke Grenland fase 2 kvalitetsikret av Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet av eksterne konsulenter, KS 2: Vista-Analyse-rapport-2025-16-KS2-Bypakke-Grenland-fase-2-rapport.pdf. KS2 må være ferdig før proposisjonen til Stortinget kan ferdigstilles

20. juni  2025 la samferdselsdepartementet fram forslag til proposisjon til Stortinget for Bypakke Grenland fase 2 for Kongen i statsråd.

Stortingsvedtak av Bypakke Grenland fase 2 kan gjøres sannsynlig i løpet av 2025.

Det anslås at det vil ta inntil et halvt år fra Stortinget gjør sitt vedtak til fase 2 kan starte opp, blant annet med betaling for elbiler.

Etter vedtaket om sømløs overgang til fase 2, fortsetter Bypakke Grenland fase 1 med dagens vilkår til fase 2 starter opp.

Fase 2 ble behandlet politisk av partene i bypakka i mai/juni 2024. Det ble fattet likelydende vedtak av Bypakke Grenland fase 2. Bypakkas strategiske grunnlag Bystrategi-Grenland-2024-2035_3.5.2024 ble vedtatt i samme møterekke.

Videreføring av Bypakke Grenland

Hovedmål

  • I Grenland  skal klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet)
  • Grenland skal være et attraktivt sted å bo med levende bysentra og gode transportløsninger.
  • Regionen skal være attraktiv for et mangfoldig næringsliv og høykompetent arbeidskraft.

Likelydende vedtak om Bypakke Grenland fase 2

Bypakke Grenland fase 2 er lokalpolitisk behandlet i Skien kommune, Porsgrunn kommune, Siljan kommune og Telemark fylkeskommune mai/juni 2024. Det er fattet et likelydende vedtak om Bypakke Grenland fase 2 med varighet på 10 og en størrelse på om lag 3 milliarder kroner.
Les mer om fase 2 dette dokumentet: Bypakke-Grenland-fase-2_finansiering-og-portefolje_3.05.2024

Bypakke fase 2 er en del av en større virkemiddelpakke som skal bidra til måloppnåelse. Mål, strategi og hvem som har ansvar for de virkemidlene er nærmere beskrevet i dokumentet: Bystrategi Grenland – 2024-2035

Se innspill som har kommet