Der er bygget 34 bypakkeprosjekter for til sammen 2,5 milliarder kroner til og med 2024. I tillegg er flere titalls små og store belønningsprosjekter gjennomført.

Belønningsavtaler med staten i perioden 2013 til 2024 bidratt med over 800 millioner kroner i statlige tilskudd til Grenland. Mesteparten av disse midlene har siden 2014 sikret Grenland et godt og rimelige kollektivtilbudet med lave priser og hyppige avganger. Tilskuddet går også til trafikksikkerhetsarbeid, trygg sykkelopplæring av skolebarn, sykkelveier, snarveier, oppgraderte holdeplasser, elektriske bysykler, for å nevne noe.

Det er nylig inngått belønningsavtale for 2025-2028.  Den vil gi Grenland om lag 100 millioner i belønningsmidler hvert år fremover. Det sikrer byområdene våre fortsatt et godt og billig kollektivtilbud.

April 2025: Ny belønningsavtale på 386 millioner for fire nye år ble signert da samferdelsminister Jon-Ivar Nygård besøkte Skien og Porsgrunn i går. Fra venstre: Elisabeth hammer, ordfører i Siljan, Sven Tore Løkslid, fylkesordfører i Telemark fylkeskommune, Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister, Marius Roheim Aarvold, ordfører i Skien og Stine Stamland, varaordfører i Porsgrunn. Stående bak: Fylkesvaraordfører Terje Riis-Johansen. (Foto: Dag Jenssen)

Belønningsavtaler er en statlig tilskuddsordning der midler tildeles byområder for å fremme attraktive byer med god mobilitet ved å styrke kollektivtilbudet, redusere bilbruk, og øke sykling og gåing. Vilkårene fra staten er at Grenland bidrar til å nå mål om reduksjon i luftforurensning, støy, og klimagassutslipp. Bompengeringen er en viktig del av dette fordi den reduserer biltrafikken.

Byvekstavtale – mer penger til utvikling av Grenland

Etter at politikerne i Grenland vedtok Bypakke Grenland fase 2 er Grenland i posisjon til å få en større og mer varig byvekstavtale med staten. En slik avtale vil gi mer penger til utvikling av Grenland, og større forutsigbarhet i utviklingen av kollektivtilbudet. En byvekstavtale skal bidra til bedre samordning av areal- og transportpolitikken, og gir mulighet for mer omfattende tilskudd og satsing på knutepunkt og sentrumsutvikling, blant annet togstopp i Skien.

Togstopp Skien med Byvekstavtale
Togstopp Skien med kan bli en realitet med en byvekstavtale

34 bypakkeprosjekter til og med 2024

Av de til nå 34 bompengefinansierte bypakkeprosjektene som er bygget kan man lese mer om i detalj på bypakka.no. De to største i denne fase av bypakka var Lilleelvkrysset, den nye gjennomfartsvegen gjennom Porsgrunn. Den sto ferdig i 2018. Med gjennomfartstrafikken borte, er Porsgrunn sentrum blitt mye triveligere og fremkommeligheten bedre. I Skien åpnet samme år en 3,5 kilometer ny vei mellom Skyggestein og Skjelbredstrand nord i Skien. De vanskelige Brekka-svingene er historie, noe som spesielt er viktig for næringstrafikken.

I Lilleelvkrysset (fv. 32 Gimlevegen-Augestadvegen) ble gjerne omtalt som problemkrysset i Porsgrunn. I desember 2018 ble den nye fylkesveien åpnet.

 

I hjerte av byene har vi fått Landmannstorget i Skien og Franklintorget i Porsgrunn.

Dette er totalt bygget i regi av Bypakke Grenland 2016-2024:

  • 8340 meter gang og sykkelveg
  • 7900 meter ny veg
  • 13 000 m2 torg/ kollektivknutepunkt
  • 6580 meter fortau
  • 2700 meter tosidig sykkelfelt
  • 1200 meter sykkelveg med fortau
  • 600 meter miljøgate
  • 400 meter ensidig sykkelfelt
  • 11 kryssutbedringer/ bedre fremkommelighet bil
  • 1 gang- og sykkelbru (Damfoss)

Det bygges fortsatt

Skien sentrum blir i løpet av 2025 ferdig i Kongens gate. Statsforvalteren stilte krav om separering av vann- og avløpssystemet. Samtidig skal overflaten oppgraderes med gatevarme i fortauene, bytrær, vegetasjon, sykkelstativer og benker, bedre tilrettelegging for sykling og de som tar bussen.

Nye vann- og avløpsrør er på plass i Kongens gate. Kongens gate, Torggata og Telemarksgata skal fornyes, både over og under bakken.
Rådhusplassen skal fungere som riggplass under anleggsperioden og vil til slutt bli rustet opp som en park og åpen plass for arrangementer. (Foto: Dag Jenssen)


Etter Kongens gate skal Torggata og Telemarksgata
blir rustet opp. Opprustingen av gatene finansieres med midler fra Bypakke Grenland, mens vann- og avløpssystemet finansieres av kommunen.

Rådhusplassen, som i dag er en riggplass under anleggsperioden og vil til slutt bli rustet opp som en park og åpen plass for arrangementer.

I august startet arbeidet med å rehabilitere bussterminalen på Kammerherreløkka i Porsgrunn. Det skal også bygges nytt dekke på plattformer, nytt dekke på fortau, nye leskur, ny belysning og nye benker, alt skal bli ferdig til jul.

I september fortsetter arbeidet i Jernbanegata med å bytte vannkum, samt omlegging av spillvann og overvann. – Arbeidet fortsette på terminalområde med å grave ut masser. Mot Jernbanegata og Sverresgate og starter arbeidet med å bygge opp veien som skal ligge under asfalten, før til slutt å legge belegningsstein, sier Mikkel A. Johannesen, prosjektleder i Porsgrunn kommune. (Foto: Dag Jenssen)

Turvei langs elva

Turveg langs elva i Porsgrunn fra Osebakken stranda til Osebakken park planlegges oppstart i høst. Mens gang og sykkelbrua – Moldhaugbrua – skal stå ferdig i mai 2026.

Parsell 4: Fra Osebakken Stranda til Osebakken Park skal etter planen bygges i høst. Parsell 5: Fra Osebakken Park til grensen til Skien er ferdig bygget. De andre parsellene har status oppstart grunneieravtaler. (Foto fra Grenlandskart.no)

Våren 2026 starter også arbeidet med en ny gågate ved Langbryggene og Bryggeparken i Skien. Langbrygga har blitt et populært og mye brukt område i sentrum, med en populær lekeplass og publikumsrettet næring. Dette har derimot ført til utfordringer med trafikksikheten for myke trafikanter. Lekeplassen skal rustes opp, og det skal bli flere attraktive sittemuligheter. Målet er at flere skal benytte seg av og bruke Bryggeparken, og at området skal oppleves trygt og fremkommelig for alle myke trafikanter.

Fase 2 av Bypakke Grenland består av 79 prioriterte prosjekter med en forventet kostnad på om lag 3,2 milliarder kroner. Prosjektene skal finansieres av bompenger og egenandeler fra fylkeskommunen og kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan.

Det er vedtatt en innkrevingstid på 10 år fra forventet innkrevingsstart i 2026.

I fase 2 av Bypakke Grenland skal elbiler betale 70 prosent av ordinær takst​. Det blir ingen endring i antall bommer og hvor de står i en ny bypakke.

Trommedalsvegen blir ny

Ny vei gjennom Trommedalen fra Geiteryggen til Rødmyr er av første prosjektene i fase 2 som skal bygges. Dagens vei er smal, svingete og bratt. Prosjektet innebærer å heve standarden på Trommedalsvegen fra riksveg 36 ved Skyggestein til Rødmyr slik at vegen kan benyttes av alle kjøretøy. Dette vil gi næringstransporten bedre fremkommelighet og avlaste riksveien.

Fv.3294 Trommedalsvegen, fra Rødmyrvegen til Voldsvegen skal få en standardheving/ny veg. Dersom reguleringsplanen blir vedtatt i høst som planlagt så kan bygging starte opp tidlig i 2027. (Foto: Dag Jenssen)