– Dette er en viktig dag for Grenland. Det har vært en lang vei fram, og det er en fjær i hatten til alle som har jobba med dette både i administrasjonen og politisk. Det er også veldig bra at departementet raskt sluttførte jobben, sier han.
– At departementet nå legger fram forslag til proposisjon for Bypakke Grenland fase 2 er en stor milepæl i arbeidet med å få på plass en langsiktig og mer omfattende byvekstavtale. Så snart Stortinget har vedtatt proposisjonen, bør prosessen fram mot en byvekstavtale starte. En snarlig byutredning bør være en del av denne prosessen, sier Terje Riis-Johansen.
79 nye prosjekter
Bypakke Grenland fase 2 støtter opp under målene for bystrategisamarbeidet i Grenland: Et attraktivt sted å bo med levende bysentra, attraktivitet for næringsliv og høykompetent arbeidskraft med nullvekstmålet som det styrende.
Fase 2 består av 79 prioriterte prosjekter med en forventet kostnad på om lag 3,2 milliarder kroner. Prosjektene skal finansieres av bompenger og egenandeler fra fylkeskommunen og kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan.
Elbiler skal betale i bommene
Det er vedtatt en innkrevingstid på 10 år fra forventet innkrevingsstart i 2026.
I fase 2 av Bypakke Grenland skal elbiler betale 70 prosent av ordinær takst. Det blir ingen endring i antall bommer og hvor de står i en ny bypakke. Videreføring av bompenger med innføring av elbiltakst er det lokale virkemiddelet som har størst effekt i å redusere trafikken.
Les pressemelding fra regjeringen her