Telemark fylkeskommune er i en krevende økonomisk situasjon og må derfor gjøre endringer i kollektivtilbudet.
Vi håpet på øremerkede midler til kollektiv i forslag til revidert nasjonalbudsjett, det kom ikke.
Omdisponerer ubrukte belønningsmidler
– Nå er det bypakke-samarbeidet som redder kollektivtilbudet resten av året. Sammen med kommunene i bypakka har vi blitt enige om å omdisponere ubrukte belønningsmidler for å unngå store rutekutt i 2025, sier fylkesordfører Sven Tore Løkslid.
Dette bidrar til at behovet for reduksjon i tilbudet blir vesentlig mindre. Vi må allikevel gjøre noen justeringer som vil føre til endringer for enkelte passasjerer fra sommeren av.
Vi gjør noen justeringer der det smerter minst, altså på de avgangene vi har færreste passasjerer. Grenland skal fortsatt ha et av landets beste og billigste busstilbud, sier Løkslid.
Byvekstavtale blir avgjørende for busstilbudet
Men selv om vi unngår de verste kuttene i 2025, er fylkesordføreren bekymret for 2026.
– Framover blir både belønningsmidler og en fremtidig byvekstavtale avgjørende for å sikre et godt kollektivtilbud i Grenland, sier Terje Riis-Johansen, fylkesvaraordfører i Telemark fylkeskommune.
Kutt i rutetilbudet
M1/P10: Ikke etablere M4, med M1 på 15/30 frekvens, men opprettholde M1 og P10 som i dagens rutetilbud.
P5 Skien – Herøya: Snu bussen i Porsgrunn i stedet for Herøya på utenom rush dagtid, samt på kveldstid.
P6 Siljan – Åfoss: Kutte fem halvtimesavganger mellom Skien og Åfoss på dagtid, utenom rush.
M3 Kongerød: Kutte innkjøring til Kongerød.
Pendellinjer Grenland: Reversere forsterket tilbud på søndager.