Telemark fylkeskommune er i en krevende økonomisk situasjon og må derfor gjøre endringer i kollektivtilbudet.

Vi håpet på øremerkede midler til kollektiv i forslag til revidert nasjonalbudsjett, det kom ikke.

Omdisponerer ubrukte belønningsmidler

– Nå er det bypakke-samarbeidet som redder kollektivtilbudet resten av året. Sammen med kommunene i bypakka har vi blitt enige om å omdisponere ubrukte belønningsmidler for å unngå store rutekutt i 2025, sier fylkesordfører Sven Tore Løkslid.

Dette bidrar til at behovet for reduksjon i tilbudet blir vesentlig mindre. Vi må allikevel gjøre noen justeringer som vil føre til endringer for enkelte passasjerer fra sommeren av.

Vi gjør noen justeringer der det smerter minst, altså på de avgangene vi har færreste passasjerer. Grenland skal fortsatt ha et av landets beste og billigste busstilbud, sier Løkslid.

 

Byvekstavtale blir avgjørende for busstilbudet

Men selv om vi unngår de verste kuttene i 2025, er fylkesordføreren bekymret for 2026.

– Framover blir både belønningsmidler og en fremtidig byvekstavtale avgjørende for å sikre et godt kollektivtilbud i Grenland, sier Terje Riis-Johansen, fylkesvaraordfører i Telemark fylkeskommune.

(Foto: Dag Jenssen)

Slik endres bussrutene

Fra 23. juni gjør vi en del justeringer i rutetilbudet i Grenland. Her er de viktigste endringene.

–  Vi ønsker å få et best mulig tilbud med av de midlene vi har. De kuttene som må gjøres, blir gjort der det smerter minst, altså der det er færrest passasjerer, sier Geir Aasoldsen, seksjonssjef for kollektivtransport, og legger til:

–  Vi har fremdeles et godt kollektivtilbud med høy frekvens og billige billetter.

Noen ruteendringer blir satt i verk for å gjøre folk enda mer fornøyde.

– Vi gjør noen endringer basert på innspill vi har fått fra innbyggerne i Grenland. Eksempler på dette er ny trasé via Strømdal i Skien og Powerhouse i Porsgrunn.

Dette skjer:

En fullstendig oversikt over alle justeringer finner du på farte.no. Her er noen av dem:

  • M2 vil nå stoppe på USN på dagtid, men på kveldstid vil den fortsette ut til Skjelsvik som i dag. Byttemulighet på P8 for reiser til/fra Eidanger og Brattås på dagtid.
  • Nye P4 mellom Bratsberg og Skotfoss kjører nå via Strømdal og Nyhusvegen på Gulset. Det betyr noe lengre reisevei for de som bruker ruta for å komme seg til og fra Skotfoss. P4 snur på Bratsberg/Hestehagvegen og kjører ikke lenger Ballestadhøgda. Reisende på Ballestad henvises til P5.
  • P5 mellom Skien og Porsgrunn vil nå kjøre ny trasé via Powerhouse til Herøya Industripark i rushtiden for å treffe jobbreisende bedre.
  • P8 vil ikke lenger gå nedom til Brevik sentrum, men innbyggerne kan benytte seg av linje 84, som vil gå til/fra Brevik sentrum på noen avganger. M1 vil med sin høye frekvens være hovedtilbudet for Brevik.
  • Noen pendelruter endrer også navn og trasé. Eksempelvis P7 til og fra Åfoss. P7 vil nå gå via Bakkane, og ikke Steinsrudsvingen. P6 snur i Skien sentrum.

 

Endringene vil tre i kraft 23. juni.