Mellom halv sju og sju starter Torodd Eriksen arbeidsdagen på M1, metrobussen for kollektivreisende på strekningen mellom Skien og Bamble.

På sin «faste» plass midt i bussen rigger han seg til med bærbare PC, mobil og hodetelefon.

– Timen til jobb bruker jeg for det meste til jobbrelaterte ting, slik som å sende og besvare epost eller lese dokumenter, sier han.

Busstid er arbeidstid

– Tidlig på morgenen er det relativt stille på bussen, jeg er uthvilt og reisetiden lang nok til at jeg får konsentrert meg om arbeidsoppgavene den timen jeg disponerer her.

Bil er helt uaktuelt for Eriksen.

– Å kjøre til jobb er for meg totalt bortkastet tid. De få gangene jeg må kjøre er det bilkjøring jeg konsentrerer meg om. Kanskje tar jeg en telefon, men ellers er dette 35-40 ineffektiv tid.

– Med bussen har jeg min egen privatsjåfør, sier den entusiastiske kultursjefen.

Lite forsinkelser

Hva med forsinkelser?

– Trøbbel med forsinkelser i forbindelse med rushtid gjelder både buss og bil, men i mindre grad for bussen som har sine marginer i forhold til ruteplanlegging. På de tre årene jeg har brukt kollektivtilbudet har det vært lite forsinkelser generelt, sier han.

Den viktigste årsaken til at han tar bussen er tidsklemma.

– Jeg har lang reisevei og avhengig av å bruke tiden effektivt, ingenting slår bussen her.

Klimavennlig transport

En annen viktig grunn til å ta bussen er miljøperspektivet.

– Jeg opplever privatbilismen som negativ slik den fungerer i Grenland. Ofte kjører vi en og en i bilen. Ved mer bruk av kollektivtransport blir det mindre belastning på klima og miljø.

En tredje viktig grunn til å ta bussen er det den økonomiske gevinsten.

– Med såpass lang avstand til jobb har jeg et skattefradrag for reiser mellom hjem og arbeid. Og når månedskortet bare koster 400 kroner kommer jeg godt ut når det gjelder reiseutgifter også.

Uteliv og bussliv

Et siste poeng for Eriksen er at bussen er praktisk å bruke når han i jobbsammenheng er tilstede på ulike kulturarrangementer hvor det er naturlig for eksempel å ta en glass vin – og det er for langt å gå hjem.

– Bussen gjør at det er mulig å leve et urbant liv, men Grenland har fremdeles mye å hente på å gjøre tilbudet bedre her, sier han,

– Vi kan ikke ha en by uten et natteliv – det er en viktig del av bylivet. Når den siste bussen går før for eksempel en konsert på Wrightegaarden i Langesund er slutt er ikke tilbudet bra nok. Hvis Grenland skal være en by- og kulturregion for ca. 120.000 mennesker bør også kollektivtilbudet ta hensyn til dette, mener Torodd Eriksen.