Det betyr at Stortinget nå har fulgt opp de lokalpolitiske vedtakene gjort av Skien kommune, Porsgrunn kommune, Siljan kommune og Telemark fylkeskommune våren 2024. Bypakke Grenland fase 2 har en varighet på 10 år og en økonomisk ramme på om lag 3,2 milliarder kroner.
Bompenger for elbiler
Fase 2 er forventet å starte opp 1.april 2026. De viktigste endringene er at nullutslippskjøretøy/elbiler fra dette tidspunktet skal betale 70 prosent av normaltakst for takstgruppe 1. Elbiler kjører i dag gratis. Alle rabatter krever som tidligere at man har bombrikke.
Ingen nye bomstasjoner
Det vil ikke bli endring i antall og plassering av bomstasjoner. Enveis innkreving og timesregelen videreføres (kun en belastning per kjøretøy innenfor en periode på inntil én time).
Prosjektene vil gjøre byområdet mer attraktivt
– Vi er veldig fornøyde med at Stortinget nå har vedtatt Bypakke Grenland fase 2. Da kan vi komme i gang med flere prosjekter som skal bidra til å gjøre byområdet mer attraktivt for næringsliv og innbyggere, sier de tre ordførerne i Skien, Porsgrunn og Siljan, fylkesordfører og fylkesvaraordfører samstemt.

Optimalisere veiene – satse på kollektiv, gange og sykkel
– I fase 2 skal vi optimalisere de vegene vi har, og satse på kollektiv, gange og sykkel. Vi skal fortette og prioritere utvikling i knutepunkt og inn mot sentrum av byene. I tillegg innfører vi takst på elbil fordi bompenger er det som virker mest for å nå nullvekstmålet.
Neste er en byvekstavtale
– Vi er nå kommet et stort skritt videre på den neste oppgaven som er en byvekstavtale, sier leder av politisk koordineringsgruppe Terje Riis-Johansen. –Vi har gjort det staten har bedt om for å kunne komme til forhandlingsbordet. En 10-årig byvekstavtale sammen med fase 2 er Grenlands vei til nullvekstmålet.

Hva skal bygges?
Når Bypakke Grenland fase 2 iverksettes slås gjenværende prosjekter i fase 1 sammen med de nye prosjektene i fase 2. Den nye porteføljen vil da bestå av 83 prosjekter som skal realiseres i perioden 2026 – 2035. Av prosjektene som skal bygges er ny Trommedalsveg fra Geiteryggen til Rødmyr, oppgradering av Torggata, Telemarksgata og Rådhusplassen i Skien og ny elvepromenade langs Østre Brygge i Porsgrunn. Prosjektene i fase 2 skal sammen med annen virkemiddelbruk bidra til at Grenland når nullvekstmålet (ingen vekst i persontransport med bil). Les mer om prosjektene som skal realiseres her:

Bypakker er spleiselag
Bypakke Grenland fase 2 er et spleiselag mellom bilister, kommuner og fylkeskommunen. Kommunene og fylkeskommunen bidrar samlet med 20 prosent egenandel på sine prosjekter. Av denne egenandelen finansierer Telemark fylkeskommune 75 prosent og kommunene samlet 25 prosent (fordelt etter innbyggertall).
Bompenger viktig for å dempe trafikkveksten
Bompenger har en nødvendig trafikkdempende effekt som gjør at køene blir kortere og at næringstransporten får bedre framkommelighet. Bompenger har stor betydning for at Grenland skal kunne nå nullvekstmålet framover. Nullvekstmålet er et vilkårene i belønningsavtalen som Grenland har med staten. Avtalen gir byområdet om lag 100 millioner kroner i året i statlige tilskudd som blant annet sikrer et av Norges billigste busstilbud.
Fra belønningavtale til byvekstavtale
Dagens belønningsavtale med staten er avgjørende for den grønne delen av transporttilbudet i Grenland. I tillegg til delfinansiering av busstilbudet gjør avtalen at vi har midler til de gule bysyklene. Avtalen finansierer blant mye annet også kampanjer og sykkelopplæring i barnehager og grunnskole, og forsterket drift og vedlikehold av populære gang- og sykkelstrekninger. Med vedtaket i Stortinget 17. desember er Grenland ett viktig skritt nærmere forhandling om en mer langsiktig byvekstavtale med staten. En slik avtale vil kunne gi Grenland betydelig større statlige bidrag til satsing på kollektivtransport, gange og sykkel og bedre forutsigbarhet i utvikling av byområdet. I byvekstavtalene er det i tillegg satt av egne midler til stasjons- og knutepunktutvikling på jernbane.

