Hovedformålet med en slik kvalitetssikring – som munner ut i en rapport (KS2)– er å kontrollere beslutningsgrunnlaget for prosjektene i bypakka, både når det gjelder økonomi og styring.

Håper på stortingsvedtak i 2025

Er det sannsynlig at bypakka fase 2 får et stortingsvedtak i 2025?

– Arbeidet som er gjort av partene lokalt er med sikte på at det skal være mulig med stortingsbehandling av bompengepakken høsten 2025, sier Roar Midtbø Jensen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

– Vi håper og tror at det blir slik, men det er selvsagt avhengig av hvordan den videre behandlingen i departementet, regjeringen og Stortinget vil forløpe.

Hovedmålene i en ny fase av bypakka:

Bypakke Grenland fase 2 støtter opp under målene for bystrategisamarbeidet i Grenland: Et attraktivt sted å bo med levende bysentra, attraktivitet for næringsliv og høykompetent arbeidskraft med nullvekstmålet som det styrende.

Bypakka består av 79 prioriterte prosjekter med en forventet kostnad på 3 mrd. kroner. Prosjektene skal finansieres hovedsakelig med bompengeinntekter.

Fv.3294 Trommedalsvegen, fra Rødmyrvegen til Voldsvegen skal få en standardheving/ny veg. Dersom reguleringsplanen blir vedtatt i høst som planlagt så kan bygging starte opp tidlig i 2027. (Foto: Dag Jenssen)

Trygge inntekter

– I Rapporten står det om Bypakke Grenland fase 2 at «Finansierings- og trafikkgrunnlaget er svært robust og usikkerheten knyttet til modellberegningene er lav». Kan du bruke andre ord på å forklare hva dette betyr?

– Det er svært lite sannsynlig at inntektene fra bomstasjonene blir lavere enn de faglige beregningene som er gjort, svarer han.

Flere – men mindre prosjekter

Sammenlignet med andre bypakker sier Midtbø Jensen at Bypakke Grenland fase 2 skiller seg ut ved at den består av mange mindre prosjekter.

– De fleste andre bypakker har ett eller flere store samferdselsprosjekter i tillegg til flere mindre prosjekter, sier han.

Elbilister skal betale bompenger fra 2026

Det er vedtatt en innkrevingstid på 10 år fra innkrevingen starter i 2026, og det er lagt til grunn en gjennomsnittstakst på inntil 11 kroner (2023-kroner).

I fase 2 av Bypakke Grenland skal elbiler betale 70 prosent av ordinær takst​. Det blir ingen endring i antall bommer og hvor de står i en ny bypakke. Videreføring av bompenger med innføring av elbiltakst er det lokale virkemiddelet som har størst effekt i å redusere trafikken.