Hovedformålet med en slik kvalitetssikring – som munner ut i en rapport (KS2)– er å kontrollere beslutningsgrunnlaget for prosjektene i bypakka, både når det gjelder økonomi og styring.
Håper på stortingsvedtak i 2025
Er det sannsynlig at bypakka fase 2 får et stortingsvedtak i 2025?
– Arbeidet som er gjort av partene lokalt er med sikte på at det skal være mulig med stortingsbehandling av bompengepakken høsten 2025, sier Roar Midtbø Jensen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
– Vi håper og tror at det blir slik, men det er selvsagt avhengig av hvordan den videre behandlingen i departementet, regjeringen og Stortinget vil forløpe.
Hovedmålene i en ny fase av bypakka:
Bypakke Grenland fase 2 støtter opp under målene for bystrategisamarbeidet i Grenland: Et attraktivt sted å bo med levende bysentra, attraktivitet for næringsliv og høykompetent arbeidskraft med nullvekstmålet som det styrende.
Bypakka består av 79 prioriterte prosjekter med en forventet kostnad på 3 mrd. kroner. Prosjektene skal finansieres hovedsakelig med bompengeinntekter.

Trygge inntekter
– I Rapporten står det om Bypakke Grenland fase 2 at «Finansierings- og trafikkgrunnlaget er svært robust og usikkerheten knyttet til modellberegningene er lav». Kan du bruke andre ord på å forklare hva dette betyr?
– Det er svært lite sannsynlig at inntektene fra bomstasjonene blir lavere enn de faglige beregningene som er gjort, svarer han.
Flere – men mindre prosjekter
Sammenlignet med andre bypakker sier Midtbø Jensen at Bypakke Grenland fase 2 skiller seg ut ved at den består av mange mindre prosjekter.
– De fleste andre bypakker har ett eller flere store samferdselsprosjekter i tillegg til flere mindre prosjekter, sier han.
Elbilister skal betale bompenger fra 2026
Det er vedtatt en innkrevingstid på 10 år fra innkrevingen starter i 2026, og det er lagt til grunn en gjennomsnittstakst på inntil 11 kroner (2023-kroner).
I fase 2 av Bypakke Grenland skal elbiler betale 70 prosent av ordinær takst. Det blir ingen endring i antall bommer og hvor de står i en ny bypakke. Videreføring av bompenger med innføring av elbiltakst er det lokale virkemiddelet som har størst effekt i å redusere trafikken.