Hos oss er andelen bilreiser 71 prosent, mens den er 61 prosent for landet. Hvorfor er det slik? Er folk fra Grenland latere og mer glade i bilen enn andre nordmenn?
Neppe. Folk i Grenland kjører mest sannsynlig mye bil fordi det er praktisk. Det er det flere årsaker til. En av dem er at folk skal til mange steder som ligger utenfor bysentrum. Viktige reisemål er spredt godt ut over bybåndet. Disse er ofte på steder som er lett tilgjengelige med bil.
Folk som velger å benytte bussen bruker gjerne minst dobbelt så lang tid, og avstandene er ofte for lange til at gange og sykkel er et alternativ. I tillegg er det ofte gratis parkering i disse områdene, i motsetning til inne i byen.
Mer konsentrert arealbruk er viktig
Dagens arealbruk er et resultat av beslutninger tatt over de siste 100 årene. En mer konsentrert arealbruk vil gi resultater, men det vil ta tid.
Et viktig grep er i større grad å lokalisere kontorarbeidsplasser og viktige servicefunksjoner i sentrum av byene. Sammen med bedre tilrettelegging for gå- sykkel- og kollektivreiser, vil det bidra til at flere reiser grønt.
Halverte bilbruken da fylkeskommunen flyttet til sentrum
Reisevaneundersøkelsene som bypakka gjennomfører i bedrifter er klokkeklare. Folk som jobber i sentrum, går, sykler og reiser kollektivt i større grad enn andre. For eksempel ble andelen som brukte bil til jobb halvert, da Telemark fylkeskommune flyttet fra Lagmannshøgda og ned til sentrum ved Landmannstorget i 2020.

En annen og like viktig effekt er at flere kontorarbeidsplasser i sentrum vil gjøre byene mer attraktive. Kraftfulle klynger av kontorarbeidsplasser i bykjernen er rett og slett god butikk.
Kan det være med på å lokke flere unge mennesker med høy kompetanse til våre byer? Lykkes vi i større grad med det, vil kundegrunnlaget til butikker og servicetilbud i sentrum øke. Legger vi til flere bynære boliger, vil resultatet bli et mer levende bysentrum og en mer attraktiv region.

Sykkelbruer gjør oss attraktive
En annen viktig årsak til at gange, sykkel- og kollektivreiser konkurrerer dårlig, er at vassdraget deler byområdet i to. Der elva i tidligere tider var en viktig transportåre, er den i dag en barriere som gjør gange og sykkel lite konkurransedyktig.
Det er derfor gang- og sykkelbruer som vi bygger i Porsgrunn og planlegger i Skien vil gjøre at vi går og sykler mer. Bruene gjøre oss mer attraktive både for folk og investorer, og motiverer oss til økt fysisk aktivitet.
Vil du lese mer om hva som kjennetegner regioner som vokser? Klikk på lenka