Som førstegangspolitiker på fylkeshuset ble det på den nye arbeidsplassen til Kolbjørnsen snakk om hvor mange som tok bussen til jobb.

– To prosent, fikk jeg opplyst. Dermed bestemte jeg meg for å prøve ut et tilbud mange ikke benytter seg av.

25 år siden forrige bussreise i Grenland

Han hadde ikke tatt bussen i Grenland på de siste 25 år. Etter 14 dager med buss fra Brevik til Landmannstorget i Skien erfarer han:

– Å ta buss til jobb er lett og enkelt. Hovedgevinsten er en avslappende start på dagen – 50 minutter i egen verden til å forberede arbeidsdagen, slik som å gå igjennom eposter eller titte på de første møtene.

Effektiv arbeidstid på buss

– Dette er effektiv tid, i stedet for å konsentrere seg om å kjøre bil.

Han starter ved å gå hjemmefra Brevik sentrum til holdeplassen hvor M1 stopper. Det tar ti minutter, i oppoverbakke.

– At bussen går ofte – hvert tiende minutt – er avgjørende. Kort vei fra hjem til holdeplass er også viktig, sier han.

Som politiker i Porsgrunn og leder av Arbeiderpartiet jobber han tett på bypakka.

Ikke øke biltrafikken

Kort vei til holdeplass og buss som går ofte er viktig for å velge kollektiv, sier Stig Kolbjørnsen, leder av Hovedutvalg for utdanning, folkehelse og tannhelse i Telemark fylkeskommune.

– Å ta bussen letter også litt på samvittigheten. Det bidrar til å ikke øke biltrafikken. Vi ønsker at flere skal benytte seg av det gode og billige busstilbudet vi har fått til gjennom den statlige belønningsordningen, sier Kolbjørnsen.

Ordningen skal stimulere til bedre framkommelighet, miljø og helse i storbyområdene ved å dempe veksten i personbiltransport og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med personbil.

Billig buss

–  Vanligvis parkeres det i Bygarasjen ved fylkeshuset. Uten abonnementsordning koster det rundt 120 kroner dagen. Med et månedskort for buss kan jeg kjøre så mye buss jeg vil for 460 kroner i måneden, sier han.

52-åringen har foreløpig ikke så mange ukene med erfaring som busspassasjer.

– Dette er en god start. Tilbudet betyr mye for mange, ikke minst for dem som ikke har noe annet alternativ enn kollektiv som transport, avslutter Stig Kolbjørnsen.