Bompengeinnkrevingen i fase 1 ble startet opp 3.oktober 2016

Bypakke Grenland fase 1 ble vedtatt med en innkrevingsperiode på maksimalt 10 år. Lokale vedtak ble gjort i 2013 og stortingsvedtaket ble gjort i 2015. Bompengeinnkrevingen startet 3.oktober 2016.

I lokalpolitiske vedtak og stortingsvedtaket ble det lagt til grunn en prosjektportefølje med et investeringsbehov på ca. 2,5 milliarder kr (i 2013 kr). Tallet har blitt prisjustert hvert år ved revisjon av handlingsprogrammet for fase 1.

Etter krav fra Statens vegvesen har det tidligere vært signalisert at bompengeinnkrevingen av fase 1 skal avsluttes ved det som inntreffer først: Enten når den estimerte økonomiske rammen er nådd, eller når 10 år er gått. Nå har staten endret på dette, og Grenland kan ta et valg.

Siste prognose tilsier at det økonomiske taket vil bli nådd i januar 2025. Det gir i så fall en innkrevingsperiode på om lag 8 år og 4 måneder for fase 1, som er vesentlig kortere enn 10 år som var beregnet.

Mange prioriterte prosjekter har ved tidligere revisjoner blitt tatt ut av handlingsprogrammet for fase 1 fordi det ikke har vært nok midler til å finansiere prosjektene.

Sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2

Det har i prosessen med å planlegg en videreføring av Bypakke Grenland vært et lokalpolitisk ønske om sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2. Politiske saker fra 2021 til 2024 har lagt til grunn statens vegvesens tidligere krav om at det er den maksimale økonomiske rammen som definerer avslutning av fase 1. Ved lokale vedtak av fase 2 før sommeren 2024 ble det derfor antatt at vi ville få et opphold i innkrevingen i 2025 i påvente av oppstart av fase 2.

Med bakgrunn i andre nylige saker som omhandler avslutning i bypakker, ba partene i Bypakke Grenland i oktober Samferdselsdepartementet om avklaring av mulighet for sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2 i Bypakke Grenland. 11.november kom svaret fra departementet med følgende konklusjon:

På denne bakgrunn mener departementet at det for Bypakke Grenland fase 1 må være den fastsatte gjennomsnittstaksten og fastsatt innkrevingstid som utgjør rammen for bypakken, ikke estimatet av økonomisk ramme. Samferdselsdepartementet åpner derfor for at innkrevingen i Bypakke Grenland fase 1 kan fortsette inntil 10 år slik det er lagt til grunn i Prop. 134 S (2014-2015). Vi viser også til at en fortsettelse av innkrevingen i Bypakke Grenland fase 1 innenfor tidsrammen på maksimalt 10 år vil ha positive trafikale virkninger og bedre måloppnåelsen.

Samferdselsdepartementet åpner med dette for at Grenland lokalt kan avgjøre om fase 1 skal fortsette til Bypakke Grenland fase 2 igangsettes, innenfor den vedtatte perioden på 10 år – det vi si  maksimalt fram til oktober 2026.

I praksis vil en sømløs overgang innebære en videreføring av fase 1 med dagens vilkår, til fase 2 starter opp. Forutsatt stortingsbehandling våren 2025 vil fase 2 kunne være operativ innen 01.01.26.

Dersom prosessen med kvalitetssikring av fase 2 og forberedelse av proposisjonen til Stortinget tar lenger tid enn forutsatt, vil det kunne ta lengre tid før fase 2 starter opp.

Hva skjer med trafikken dersom bommene skrus av i 2025?

Trafikkberegninger viser at uten bypakkebommer vil trafikken i Grenland øke. Trafikken beregnes til å øke 5 prosent på sentrale veger der bommene står, og 3 prosent totalt når alle byindekstellepunktene benyttes. Byindekstellepunktene gir grunnlag for måling av nullvekstmålet, som byområdet rapporter til staten på årlig for å motta midler fra belønningsavtalen. Dersom byområdet ikke følger opp avtalen og når nullvekstmålet kan departementet redusere tilskuddsmidlene.

Trafikken har allerede økt jevnlig de siste årene i Grenland, spesielt på grunn av at elbilene ikke betaler i bommene. Byområdet vil i 2025 ikke nå nullvekstmålet dersom det ikke skjer en ekstraordinær endring i trafikkutviklingen.

En mellomperiode uten bommer vil gi betydelig trafikkvekst på toppen av dette. Det betyr dårligere fremkommelighet i vegsystemet. I tillegg vil det bidra til forverret luftkvalitet, i et byområde som fra før har høye svevestøvverdier.

Byområdet har brukt lang tid på å endre folks reisevaner i Grenland. Et opphold i innkrevingen vil kunne medføre at mye av dette arbeidet må gjøres på nytt.

 

Fordelene ved sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2 vil derfor være å:

  • Unngå ytterligere trafikkvekst og bidra til at Grenland bruker tilgjengelige virkemidler for å nå belønningsavtalens vilkår om nullvekst i persontransport med bil også i 2025.
  • Bidra til bedre fremkommelighet på vegene for næringstransport og annen vegtrafikk.
  • Bidra til at luftforurensingen og klimagassutslipp fra vegtrafikk ikke blir enda høyere.
  • Sikre at den delen av befolkningen som har endret reisevaner fra bil til gange, sykkel og kollektivreiser ikke går tilbake til bil.

I den politiske saken om revisjon av handlingsprogrammet for fase 1 som er til politisk behandling i kommunene og fylkeskommunen i disse dager anbefaler administrasjon derfor at fase 1 fortsetter uten opphold til bompengeinnkrevingen i fase 2 starter opp. Byområdet anmoder også staten om en rask prosess slik om at fase 2 kommer i gang så fort som mulig.

Hva vil skje med de ekstra inntektene?

En forlengelse av fase 1 innenfor vedtatt tidsramme på 10 år, vil kunne gi merinntekter på et sted mellom 115 mill. til 160 mill. kr avhengig av når fase 2 starter opp. Merinntektene ved en eventuell sømløs overgang kan benyttes til å fremskynde planleggingen av prosjektene som er prioritert tidlig i fase 2, jf vedtatt prosjektportefølje Bypakke Grenland fase 2.

Når deler av porteføljen opprinnelig planlagt tidlig i fase 2 finansieres av midler fra fase 1, kan prosjekter for et tilsvarende beløp på marginallisten realiseres.

Administrasjon anbefaler at disse benyttes til prosjektene med høyest prioritet og modenhet i allerede vedtatt prosjektportefølje fra Bypakke Grenland fase 2. Dette er prosjekter som allerede er prioritert og igangsatt arbeid med – og som det i praksis lar seg gjøre å komme videre med i 2025.