– Kjære alle sammen, det er en glede å få være med og åpne nok et vellykket bypakkeprosjekt, innledet Sven Tore Løkslid, fylkesordfører i Telemark fylkeskommune.
– Jeg håper at fullføringen av dette prosjektet vil bidra til økt trafikksikkerhet og en enklere hverdag for de om lag 1700 beboerne på Skotfoss.
650 meter tryggere skolevei
– Vi har nå fått en strekning på om lag 650 meter med gang- og sykkelveg og fortau langs fylkesveien mellom Kampekastet og Grøtsund.
– I tillegg har bypakkeprosjektet sørget for nye kantstopp for buss på begge sider av vegen ved Kampekastet.
En ny holdeplass på Kampekastet var viktig for at elevene slipper å krysse veien når de går av og på skolebussen på Kampekastet.
– Det er med andre ord en vesentlig oppgradering som er utført, sa fylkesordføreren.
Et samarbeidsprosjekt
Ordfører i Skien, Marius Roheim Arvold fortalte at hele prosjektet er et samarbeidsprosjekt med Skien kommune, som har benyttet anledningen til å oppgradere vann- og avløpsnettet på deler av strekningen.
– Uten Bypakke Grenland hadde vi ikke hatt midler til å få til dette samarbeidsprosjektet, sa han, og viste til en uttalelse fra rektor Gøril Pedersen at «nå kan endelig barn fra Kampekastet sykle og gå trygt til skolen».
Roste lokalutvalget
– Gjennom pådriv fra innbyggerne og lokalutvalget på Skotfoss ble prosjektet tatt inn som et bypakkeprosjekt i 2020. Da ble først strekningen forbi boligene ved Kampekastet tatt inn. Etter hvert så vi muligheten for å ta med oss hele strekningen ned til Grøtsundvegen, sa Arvold.
Fra Skotfoss oppvekstsenter var det representert med leder Vidar Berg og nestleder Arne Sandland.
– Lokalutvalget har kjempet for denne gang- og sykkelvegen i ulike politiske fora i minst 20 år, sa Berg (Frp) – som var glad for å endelig å kunne markere strekningen ved Skotfossvegen.
Byggeleder Øystein Jonhaugen fra Telemark fylkeskommune roste entreprenør GS-Maskin for vel utført arbeid i et krevende område.
Dårlige grunnforhold forsinket arbeidet
– Grunnforholdene var dårligere enn først antatt og leirholdig grunn måtte sikres med spunting for å unngå ras på vegen. Dette medførte noe forsinkelse i prosjektet, men uten at det gikk ut over rammen på nesten 40 millioner.
– Det gjenstår derfor noe sikring av betong av fjell samt et ekstra lag med asfalt på gang- og sykkelvegen. Dette gjøres til våren, sa Jonhaugen.