Han bor på Stridsklev i Porsgrunn og har siden oktober tatt bussen til Telemarkshuset i Torggata i Skien.
– Jeg var ikke fremmet for buss, men i og med at Telemark fylkeskommune er blitt en FUS bedrift fikk jeg lyst til å prøve ut tre måneder gratis med Fus rekrutteringsbillett, sier Truls Moen, seksjonsleder i Telemark fylkeskommune.
I løpet av disse ukene har han gjort seg noen erfaringer:
Sette ned tempo – uten å miste tid
– Jeg taper ikke reisetid med buss til og fra jobb. Det er billig å bruke buss i Grenland. Jeg slipper utgifter som diesel, bompenger og parkeringsavgift. Med bussen kan jeg sette ned tempo – det kan jeg ikke med bilkjøring.
– For meg betyr det at jeg får brukt busstiden bare å koble ut, se ut bussvindu, la tankene fare. Jeg kan høre på radio, lese aviser eller epost.
– Ingen ulemper?
– Noen opplever det som en ulempe å måtte bytte buss. Det gjør imidlertid ikke jeg, da jeg bruker metrobusser som går hvert tiende minutt.
Halv time til jobb
Bussturen til Truls starter ved å ta M3 fra Stridsklev litt før halv syv. Gåturen hjemmefra til bussholdeplass er bare noe få minutter. Han bytter til M1 på Kammerherreløkka i Porsgrunn, og er på fylkeshuset rundt 06.55.
– Hvis M3 er forsinket på morgenen hender det jeg ikke rekker bussen fra Kammerherreløkka til Skien og Landmanntorget, men da er det bare å vente litt på neste buss.
Lage en ny vane
– Det dreier seg om å planlegge, samt å bli kjent med de ulike bussrutene. Sanntidsappen er også nyttig for å følge med om bussen er i rute eller ei.
– Det handler også om å lage seg en ny vane, sier han.
– Tidligere tok jeg bilen til jobb i stedet for buss hvis jeg skulle en annen rute hjem. Nå bruker jeg buss også på disse turene, for eksempel som til trening.
– Ingenting som er irriterende?
– Det burde bygges flere kollektivfelt. Da ville bussen konkurrere mot bilen i rushtid. Venting og forsinkelser er aldri populært.
Hyggelige bussjåfører
– Ikke glem bussjåførene. De opplever jeg som hyggelige, ofte med et smil når jeg går på, og et «ha det bra» når jeg går av bussen, sier Truls Moen.