Edvardsen sykler fra Bratsberg i Skien til arbeidsplassen i Porsgrunn, hvor han jobber i NAV pensjon.
– Tidligere syklet jeg frem til oktober, november. I år har jeg tatt steget fullt ut og blitt helårssyklist, sier han.
Dobling av vintersyklister
I vintersesongen for sju år siden brukte 1,1 prosent sykkel som fremkomstmiddel. Fire år senere var andelen 2,1 prosent.
– Antall syklister øker jevnt og trutt i Grenland. I 2018 økte antallet med 3,4% sammenlignet med året før. Dette til tross for at masse snø gjorde det vanskelig å sykle i fjor vinter. Det er vi godt fornøyd med, sier Olav Risholt, prosjektleder i Bypakke Grenland.
– En kvalifisert gjetning er at vintersykling generelt fortsatt øker. Men det varierer nok rundt om i landet, ikke minst fra vinter til vinter, sier Mats Mikael Larsen, fagsjef i Syklistenes landsforening.
Bra trim, og best for miljøet
– Jeg sykler om vinteren fordi det er bra trim, og det beste for miljøet, sier Edvardsen, som føler seg trygg med nye piggdekk på sykkelen.
Han opplever at sykkelvegene stort sett er bra brøytet.
– Gode fasiliteter er viktig for vintersyklister. Gang- og sykkelveier må være grundig brøytet og ryddet, vi bør være like verdsatt som bilistene.
Edvardsen håper Grenland kan få en enda bedre sykkelkultur.
– På min arbeidsplass i NAV er vi 60. Bare 4-5 sykler, sier han.
Bedre vinterdrift
– Bedre vinterdrift vil få flere til å fortsette syklingen utover vinteren. I tillegg har flere fått øynene opp for piggdekk. Når flere oppdager at vintersykling ikke er en ekstrem aktivitet, men noe for folk flest, vil flere være tilbøyelige til å prøve. I sum drar dette i riktig retning, sier Mats Mikael Larsen, i Syklistenes landsforening.