I høst har FUS testet ut et nytt tilbud: 10 elsykler kan lånes ut til Fus-bedriftene gratis i fire uker. Elsykkelen kommer ferdig utstyrt med sykkelveske, lås og hjelm – alt klart for å ta sykkelen i bruk.

– Jeg har lenge tviholdt på min vanlige tråsykkel, og syklet til jobb over Ballestadhøgda, seks kilometer til arbeidsplassen, sier Kirste.

Ved Blå Kors Skien, tidligere Borgestadklinikken, jobber som ledende miljøterapeut.

Rita Kirste jobber ved Blå Kors Skien, og fikk prøve elsykkel for første gang. Det ga mersmak! (Foto: Birgitte Finne Høifødt)

Elsykkel i motvind og opp bakker

– Elsykkel er litt for gøy rett og slett! Vind og vær over Ballestadhøgda som før kunne være utfordrende er noe helt annet med denne stødige, sterke og solide sykkelen, sier hun.

Vanligvis pleier Rita å sykle fra april til ut i oktober.

– Jeg har forlenget sykkelsesongen med den lånte elsykkelen. Fordi det er så gøy, og fordi det kjennes trygt på vinterføre vurderer jeg nå å skaffe min egen elsykkel og bli helårssyklist.

Sykler mer

– Med elsykkelen får jeg hjelp opp bakkene. Man må likevel trå, så trening blir det uansett. Jeg har også begynte å bruke elsykkelen til jobbmøter. Det gjorde jeg ikke med min gamle tråsykkel, sier Rita Kirste.

– Jeg har erfaring med elsykkel, men ikke med en ny solid sykkel som er perfekt til jobbsykling og annen sykling i Grenland, sier Bjørn Runar Foss Sodeland, samlokalisert hos Blå Kors Skien og redaktør for korus.no og kommunikasjonsrådgiver i KORUS sør.

Som å sveve

– Jeg opplever det som «å sveve over høgda», sier Bjørn, som har sammen reisevei som Rita.

– Sykkelen har en solid motor. Og selv om elsykkelen ikke går raskere enn 25 km/t med motorkraft, går det fint å holde 25 km/t opp bakker. I tillegg har den en veldig god svingradius, erfarer han.

– Elsykkel er uten tvil et godt alternativ til bil i hverdagen.

Sodeland opplever også at elsykkelen brukes mer enn en vanlig tråsykkel:

– Hjemme fra Bratsbergkleiva til Borge skole og korøvelser med gutta i GROMS på kvelden, går turen lett. Uten den hadde nok valget blitt bil, sier han.

Bjørn Runar Foss Sodeland, samlokalisert hos Blå Kors Skien og og kommunikasjonsrådgiver i KORUS sør har erfart at han sykler mer med elsykkel. (Foto Birgitte Finne Høifødt)

Bruker småveiene

Hvordan opplever dere å sykle i Grenland?

– Jeg opplever gang- og sykkelveien som helt greie. Selv sykler jeg en del på småveier, som kan være et godt alternativ også, sier Bjørn.

– Gang- og sykkelveiene oppleves stort sett trygt, supplerer Rita, og legger til:

Sykkel er et ekstremt bra transportmiddel. Ved å gjøre det enda tryggere og enklere å sykle kan kanskje biltrafikken reduseres.

Elsykkel gir mersmak

Erfaringen med å låne en elsykkel i en måned har gitt mersmak.

– Vi sykler mer. En elsykkel blir som en bil nummer to.

– Å teste en elsykkel i en måned er kanskje det som skal til for å «frelse» noen over på sykkel, sier Rita Kirste og Bjørn Runar Foss Sodeland.

Et klimatiltak

Fus bedrift er et klimatiltak gjennom Bypakke Grenland, utformet som et fordelsprogram for bedrifter som ønsker å gi sine ansatte fordeler som motiverer og gjør det enklere å velge og gå, sykle eller ta bussen i reiser til og fra jobb.

Rita Kirste og Bjørn Runar Foss Sodeland parkerer sykkelen rett ved inngangen til arbeidsplassen ved Blå Kors, Borgestad. (Foto: Birgitte Finne Høifødt)