– Dette ble veldig bra, sier Dag Erik Knutsen, på vei til Meny ved GS-senteret.

Han tar bussen til jobb hver dag fra Porsgrunn, som har holdeplass langs M3-ruta i nærheten av arbeidsplassen på Meny:

– Før gikk jeg på en smal sølesti bak støyskjermen mellom GS-senteret og Klyvevegen.

– Det er min første dag på «ny» sti – kjempeflott, smiler han.

Før og etter en ny gruset gangsti ved Klyvevegen.

Etterspurt av beboere på Klyve

Da Bypakke Grenland i 2024 ba folk spille inn i et kart hvor det er behov for mindre tiltak, kom flere forslag til gangsti her. Et av dem lød slik:

Sti bak støyskjerm brukes av mange for å gå til butikken. Enkelte har brukt hovedveien isteden siden stien kan være sølete. Det er trafikkfarlig og mye bedre å gjøre stien tilgjengelig så alle bruker den.

Telemark fylkeskommune, i samarbeid med Skien kommune, åpnet ny gruset gangsti denne uka, bak støyskjermen langs fylkesveg 3290 og Klyvevegen.

• Fv. 3290 Klyvevegen. Ny gruset gangsti er bygget bak støyskjermen mellom GS-senteret og Klyvevegen ved skolen. Et belønningsprosjekt i samarbeid med Skien kommune.

I 2025 er følgende prosjekter, finansiert av belønningsmidler på ved fylkeskommunale veier i Skien ferdigstilt:

Fv. 59 Ulefossvegen. Busslomme ved Herkules i retning sentrum er forlenget slik at det er plass til 2 busser. Gangfeltet som krysser Peder Claussøns gate er flyttet litt lengre fra Ulefossvegen, slik at det blir plass til en ventende bil imellom.

Fv. 3270 Håvundvegen i kryss med Sanssoucivegen. Det er etablert gangfelt med intensivbelysning og taktilt belegg for universell utforming.

Fv. 3290 Klyvevegen. Ny gruset gangsti er bygget bak støyskjermen mellom GS-senteret og Klyvevegen ved skolen. (Samarbeid med Skien kommune)

• Fv. 3270 Håvundvegen i kryss med Sanssoucivegen. Det er etablert gangfelt med intensivbelysning og taktilt belegg for universell utforming. (Foto: Birgitte Finne Høifødt)

Skal utføres – under utføring i 2025

Fv. 357 Skotfossvegen. Eksisterende gangfelt i Skotfoss sentrum ved matbutikken skal få skilt, intensivbelysning og taktilt belegg.

Fv. 32 Bølevegen ved Bølesvingen. Eksisterende gangfelt skal få intensivbelysning.

Fv. 32 Bølesvingen i kryss med Nedre Ilenveg. Gang- og sykkelvegen krysser Nedre Ilenveg gjennom en trafikkøy. Åpningen gjennom trafikkøya gjøres bredere, slik det blir lettere for syklister å passere ventende bil som skal ut på fylkesvegen. Fortauet langs Nedre Ilenveg utbedres inn mot gang- og sykkelvegen. (Samarbeid med Skien kommune)

Fv. 32 Schweigaards gate i kryss med Louises gate; innkjøring til Lietorvet. Gangfeltet over Louises gate justeres og får taktilt belegg på hver side. For å fjerne overflatevann ved gangfeltet, blir fallet på asfalten i Louises gate justert og det legges nye sluk. Kantsteinsbuene ut mot fylkesvegen gjøres slakere, slik at det blir lettere med ut- og innkjøring, spesielt for større kjøretøy. (Samarbeid med Skien kommune).

Fv. 32 Risingvegen i kryss med Jernbanevegen, ved matbutikken. Det tilrettelegges for at gående på fortauet langs fylkesvegen skal krysse bak ventende bil og ikke foran som i dag. (Samarbeid med Skien kommune).

Det er satt av 2 millioner (eks. moms) til disse prosjektene fra belønningsmidlene.

Hva er belønningsordningen?

Formålet med Belønningsordningen og denne avtalen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene ved å dempe veksten i personbiltransporten og øke antallet kollektivtransportreiser på bekostning av reiser med personbil.

Belønningsavtalen har siden 2013 finansiert godt over 200 ulike tiltak i Grenland. 80 prosent av belønningsmidlene blir benyttet til å styrke kollektivtilbudet.

Midlene skal komme som et tillegg til, ikke til erstatning for, midler fra lokale myndigheter. Tilskuddet skal benyttes til finansiering av prosjekter og tiltak som bygger opp under målene i avtalen.