– Vy buss har også kjørt forrige anbud, og vi er trygge på at selskapet vil utføre dette oppdraget på en god måte både for passasjerer og oppdragsgiver også i dette anbudet, sa fylkesordføreren.
Bussene skal kjøre både metro og pendelruter, og vil redusere det totale utslippet fra bussene i Grenland. De erstatter dieselbusser som har kjørt siden 2016.

Et godt busstilbud viktig for nullvekst i biltrafikken
– Et godt kollektivtilbud i Grenland er svært viktig for å nå målet om nullvekst i biltrafikken i Grenland, understreket han.
– I tillegg til å være utslippsfrie, så vil både passasjerer og omgivelsene oppleve de elektriske bussene som mye mer stillegående enn diesel- og gassbussene. Den kanskje viktigste ressursen som kan påvirke reiseopplevelsen til passasjerene er sjåførene.
Frem til i dag har Telemark fylkeskommune hatt nettokontrakt med operatør i Grenland, men fra 1.7.2026 endres kontraktsformen fra netto- til bruttokontrakt. Hovedforskjellen mellom kontraktsformene er knyttet til inntekt- og salgsansvaret. I bruttokontrakten er det fylkeskommunen selv som er ansvarlig for inntektene fra billettsalget, og følgelig har et ansvar for salgsinntektene, produktutvikling og markedsføringen av tilbudet. Operatøren på sin side mottar et kontraktsfestet beløp for å trafikkere tilbudet.
Alle fylkeskommuner har i løpet av de siste tiårene gått fra netto til bruttokontrakter, og Telemark er nå sist ut. Den kommende kontraktsfornyelsen for øvrig Telemark som starter 1.7.2026 vil også være bruttokontrakt.
En bussjåfør med godt humør
– Dere påvirker reisen til hver enkelt. En blid og trivelig sjåfør som frakter passasjerene frem på en komfortabel og sikker måte er avgjørende for at flere skal reise kollektivt, avsluttet fylkesordføreren.
De nye bussene Vy Buss kjører i Grenland kommer fra den kinesiske produsenten Golden Dragon, med Eurobus Nordic som leverandør. Eurobus Nordic har hovedkontor i Porsgrunn.
Anbudet har en årlig kostnad på 223 millioner. Det kjøres ca. 4,6 – 9,2 millioner rutekilometer per år, med ca. 100 busser de neste 2 årene i Grenland, med 240 sjåfører.

Delfinansiert med belønningsmidler
Busstilbudet i Grenland er delfinansiert av statlige belønningsmidler med en tredjedel.
FAKTA OM KOLLEKTIVTRANSPORTEN I TELEMARK:
Telemark fylkeskommune sørger for kollektivtransporten i fylket, med både ferjer i Kragerø og Brevik, og over 200 busser som hvert år kjører over 6 millioner kollektivreisende. Farte.no som er eid av Telemark fylkeskommune har ansvaret for strategisk planlegging og drift av lokal kollektivtransport, også skoleskyss. Farte inngår og følger opp avtaler med de ulike buss- og fergeselskapene, som utfører kollektivtransporten.