Bypakke Grenland fikk i november en mulighet fra Samferdselsdepartementet til å fortsette med bominnkreving til fase 2 starter.
Alle de tre kommunene som er med i Bypakke Grenland, samt Telemark fylkeskommune, måtte først si ja for at innkrevingen av bompenger skal fortsette fram til neste fase av bypakka.
Etter ja til sømløs overgang i fylkestinget 10. desember, Skien og Porsgrunn bystyrer 12. desember, samt endelig ja i kommunestyremøte i Siljan 17. desember ble det klart at bominnkrevingen fortsetter.
Fordelene ved sømløs overgang mellom fase 1 og fase 2:
- Unngå ytterligere trafikkvekst og bidra til at Grenland bruker tilgjengelige virkemidler for å nå belønningsavtalens vilkår om nullvekst i persontransport med bil også i 2025.
- Bidra til bedre fremkommelighet på vegene for næringstransport og annen vegtrafikk.
- Bidra til at luftforurensingen og klimagassutslipp fra vegtrafikk ikke blir enda høyere.
- Sikre at den delen av befolkningen som har endret reisevaner fra bil til gange, sykkel og kollektivreiser ikke går tilbake til bil.
Hva vil skje med de ekstra inntektene?
En forlengelse av fase 1 innenfor vedtatt tidsramme på 10 år, vil kunne gi merinntekter på et sted mellom 115 mill. til 160 mill. kr avhengig av når fase 2 starter opp. Forlengelsen innebærer ingen endring i takster eller bomsystem.
Midlene skalbenyttes til å finansiere modne prosjekter som er politisk vedtatt i fase 2. Det innebærer blant annet prosjekter som opprinnelig var en del av fase 1, men som ble tatt ut i den løpende porteføljestyringen.
Betaling i bommer
Vedtatte rammer for fase 2 av Bypakke Grenland er at elbiler betaler 70 prosent av ordinær takst. Taksten vi betaler i bom i dag skal delvis prisjusteres. Det blir ingen endring i antall bommer, og hvor de står, i en ny bypakke.
Hva skjer nå?
Veien videre innebærer at finansiering og ny portefølje i Bypakke Grenland fase 2 skal kvalitetssikres av eksterne konsulenter (KS 2) på oppdrag av Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. KS2 må være ferdig før proposisjonen til Stortinget kan ferdigstilles og et eventuelt stortingsvedtak av Bypakke Grenland fase 2 kan gjøres, forhåpentligvis før sommeren 2025.
Det anslås at det vil ta inntil et halvt år fra Stortinget gjør sitt vedtak til fase 2 kan starte opp, blant annet med betaling for elbiler.
Etter vedtaket om sømløs overgang til fase 2, fortsetter Bypakke Grenland fase 1 med dagens vilkår til fase 2 starter opp.
Fase 2 ble behandlet politisk av partene i bypakka i mai/juni 2024. Det ble fattet likelydende vedtak av Bypakke Grenland fase 2. Bypakkas strategiske grunnlag «Bystrategi Grenland 2024-2035 – Strategi for areal og transport» ble vedtatt i samme møterekke.