«I 2025 er Grenland et tyngdepunkt for befolkningsutvikling og næringsutvikling sør-vest for Oslo. På grunn av spennende jobbmuligheter og gode bo- og bykvaliteter velger folk fra hele landet å flytte til Grenland».
Dette er visjonen i forslaget til Regional plan for samordnet areal og transport i Grenland for perioden 2014-2025 . Planen har fylkeskommunen laget sammen med kommunene Siljan, Bamble, Skien og Porsgrunn. Statens vegvesen og Jernbaneverket er også med på laget.
For å nå målene som er satt i planen, må regionen være attraktiv.
Dette kan oppnås om man klarer å se på Grenland-regionen som en helhet, og ved å finne løsninger som henger sammen på tvers av kommunegrensene. Det er nødvendig, siden Grenland i praksis er et sammenhengende byområde hvor transportstrømmene går på kryss og tvers av kommunegrensene.
Attraktive boområde
Bybåndet er området tett på bussmetrolinjene og strekker seg fra Langesund i sør til Skien i nord. Her skal det bygges tette og attraktive boligområder. 80 prosent av boligene skal ligge i gangavstand til bussmetrolinjene. For området tett på elva, mellom bysentrene i Skien og Porsgrunn, lanseres begrepet elveby.
I planen beskrives et komplekst system hvor næringsutvikling, utdanningsmuligheter, bokvaliteter, kulturtilbud og mange andre faktorer påvirker hverandre.
Befolkningsvekst og arbeidsplasser
Hovedutfordringen for Grenland er å skape befolkningsvekst og arbeidsplasser.
For å få til dette må regionen være attraktiv. Attraktivitet er en helhetsvurdering, men for deg og meg betyr attraktivitet antakelig gode jobbmuligheter, stedets bo- og tiltrekningskraft og ikke minst miljø. Attraktivitet uten næringsutvikling er ikke mulig.
Konsentrasjon av handel
I planen legges det opp til konsentrasjon av handel. En tydelig senterstruktur med handelsområder på Enger, Kjørbekk og Herkules.
Analyser viser at handelen i Grenland hovedsakelig har regionens egne innbyggere som kunder, kundene kommer i mindre grad utenfra.
Andre analyser viser at utbygging av Down Town og i bysentrene vil gi økt markedsandel til sentrumsområdene i Skien, Porsgrunn og Stathelle med om lag 11 prosent. En mer kompakt byutvikling vil i sum også bidra til reduserte klimautslipp.
Høring
Forslag til ATP-Grenland er nå på høring, slik at innbyggere, næringsliv og organisasjoner kan si sin mening om forslaget. Frist for å komme med innspill er 1. januar 2014.
Fylkeskommunen vil deretter gå gjennom alle forslag og foreta eventuelle justeringer av planen, før den endelig vedtas av fylkestinget våren 2014.