Han flyttet tilbake til Skien i 1999 etter mange år i Oslo og Bærum.
– Før brukte jeg bilen mye til og fra jobb i Bærum og Oslo, og sto nesten alltid i kø.
– Fra Strømdal til jobben i Skien sentrum går jeg på en halv time, ca. 2 kilometer. Det blir ca. en time gange hver dag. Til og fra jobben i Oslo-området brukte jeg tre timer i bil.
Det første familien gjorde i Skien var å kvitte seg med bil nummer to.
Én bil krever litt planlegging
– Jeg tror flere kan klare seg med én bil med litt planlegging. Penger å spare er det og. Å sykle, gå eller ta buss er en mulighet for mange.
– I min tid som rådmann i Skien tok jeg stort sett bussen til møter i Porsgrunn. Jeg slapp å tenke på å rekke bussen, for på dagtid kjøres rutene med korte intervaller. De som ofte kom for sent til møtene var de som tok bilen – de skulle jo i tillegg finne en parkeringsplass, sier han med et forsiktig smil.
Tilbake til gleden ved å gå:
– På vei til jobb bruker jeg ofte raskeste rute, mens hjemturen kan variere. Oppoverbakkene hjem kan brukes til pulstrening. Jeg har også blitt litt hekta på å gå minst 10 000 skritt pr dag, og tur-retur jobben gir meg 6-8 000 skritt.
Opplevelsen underveis
– Noe av det beste ved å gå er opplevelsen underveis. Alle årstider har sine varianter.
– I går så jeg grågåsa fly over Bakkestranda. Kommer disse trekkfuglene allerede nå, tenkte jeg, mens de hadde kursen mot Børsesjø.
– Ved å gå slipper jeg å bruke tid på oppmerksomhet i trafikken, stå i bilkø eller lete etter en parkeringsplass. Jeg kan tenke på andre ting. Jeg vet jeg blir roligere av å gå, og stress er redusert. Trappene på jobben går lett.
– Du blir ikke fristet til å ta bilen på en regntung dag?
– Tvert imot! Det er det som er moroa, å være utendørs. Når det er glatt bruker jeg pigger, slik som nå, og mot regn og kulde finnes det gode klær.
Bedre vedlikehold
Knut Wille har sine favoritter på vei hjem:
– Bakkestranda eller Bakken er flotte spaserturer, uansett årstid. Når våren kommer, legger jeg veien opp i villastrøket ved Falkum og får kanskje en idé til hagen og nye planter. Kolonihagen på Falkum er også fin store deler av året, og er verdt å legge hjemturen innom.
Han erfarer at gå-etappen i Hesselbergs gate har fått mye bedre vintervedlikehold de seneste årene.
– Gang- og sykkelvegen blir tidlig måkt og stødd. Før kunne det ta tid.
Wille vokste opp i Skien og brukte Gulsetvegen som skolevei.
– Gulsetvegen var et eksempel på en vanskelig vei for myke trafikanter: lang, smal og uoversiktlig. Nå er min gamle skolevei blitt veldig fin og trafikksikker, erfarer han.
Det er altfor lett å ta bilen
– Hva vil du si til en venn eller bekjent for å få vedkommende til å gå til jobb?
– Tenk over om det virkelig er behov for å ta bilen, har du dårlig tid? Jeg tror det er altfor lett å ta bilen når det er helt unødvendig. Skal du ha med deg noe tungt hjem? En tur gir frisk luft og opplevelser du ellers ofte går glipp av. Oppdag byen ved å gå i den, se på vakre bygninger! Å bruke beina gir overskudd, avslutter Knut Wille.
FAKTA OM GÅING I GRENLAND
- De fleste gangturene i Grenland er korte. 49 % av gangturene er kortere enn 1 kilometer, og 82 % av gangturene under 3 kilometer.
- Det er flest som går i sentrum av Porsgrunn og Skien (21%)
- Vi går mest på fritidsreiser (33 %) og skolereiser (28 %), som samsvarer omtrent med nasjonalt nivå.
- Nesten 40 % går sjelden eller aldri til og fra sine daglige gjøremål. Det er flest som går ofte blant bosatte i Skien sentrum. Her går 34 % av befolkningen til daglige gjøremål daglig eller nesten hver dag.
- Andelen som sjelden eller aldri går er størst blant bosatte i Grenland utenfor sentrum og bybåndet, hvor over halvparten av befolkningen sjelden eller aldri går.
- Grenland har den laveste gangandelen blant de største byområdene.