– Som busspassasjer har jeg erfart at det kan gi flere fordeler med buss enn bil til sentrum, sier Helgen, og utdyper:
– Økonomi. Et månedskort koster 430 kroner. Etter ti bilturer til og fra jobb, med bensinutgifter og bompenger er et periodekort tjent inn, sier hun. Mine to voksne barn kan også benytte seg av dette kortet, særlig han som bor hjemme. Et reisekort er ikke bundet til én person.
– Opplevelsen. Det er behagelig å være passasjer, jeg får koblet av på en helt annen måte enn å ha ansvar for bilkjøring. Dessuten slipper jeg å lete etter parkeringsplass. På vinteren er det deilig å sette seg i en tørr, varm og trygg buss, høre på en POD-kast eller bare lukke øynene.
– Arbeidslivet er ofte «bånn gass» – her kan jeg hvile i 20-25 minutter og sortere tankene.
– Miljø. Buss en miljøvennlig. Ofte sitter det bare én person i bilen til og fra jobb. El-bil er miljøvennlig, men de skaper også kø og virvler opp svevestøv. Hvorfor benytter ikke flere seg av samkjøring, spør hun.
Kjersti bruker ofte el-sykkel om sommeren til jobb, eller kombinerer sykkel med billettordningen «reisepenger».
Hun benytter seg også av bussen i helger, eller hvis det skjer noe i uka etter jobb.
I 2018 fikk busstilbudet et viktig løft
– I 2018 fikk vi heldigvis flere avganger på pendel-ruter til blant annet Åfoss. Det betyr at jeg kan ta bussen klokka 23 hjem på en lørdag – tidligere gikk siste buss klokka fire på ettermiddagen. En drosje hjem koster et månedskort – og klokka 23 går helt fint, smiler hun.
Fra Ramberget i Åfoss står hun klar på holdeplassen litt over sju hver morgen.
– Jeg kommer litt tidlig på jobb, men det er bare en fordel, opplever hun.
– Hva er minus med å ta buss?
– Bussen går til faste tider. Men når dette er innarbeidet i rutinene pleier det ikke å være et problem. Det er heller et minus hvis bussen er forsinket, som kan skje på ettermiddagen, sier hun.
Urban i Skien
– Jeg opplever å være urban når jeg tar bussen. Det er en slags «Oslo-følelse». Spesielt etter at Landmannstoget sto ferdig er Skien forandret. Nå venter du på bussen i trivelige omgivelser, samtidig som plassen er blitt oversiktlig, trygg og godt belyst. Det er også lett å finne informasjon.
– Håper det gode rutetilbudet til Åfoss får bestå, det er min lille bekymring, avslutter Kjersti Helgen.