Hopp til innhold

Veien til Bypakke Grenland fase 2 og byvekstavtale

Bypakke Grenland fase 1 vil i løpet av 2025 avsluttes.

Landmannstorget er et av flere Bypakke prosjekter

Kommunene Skien, Porsgrunn og Siljan har sammen med fylkeskommunen fattet i mai/juni 2024 likelydende vedtak om Bypakke Grenland fase 2.

Lokale vedtak av Bypakke Grenland fase 2 er sammen med vedtatt bystrategi utgjør et lokalt forhandlingsgrunnlag for en langsiktig byvekstavtale med staten. Byområdet Grenland anmoder staten om å initiere forhandlinger om byvekstavtale så snart proposisjonen for Bypakke Grenland fase 2 er vedtatt i Stortinget.

Dette er Bypakke Grenland Fase 2

foto: Per Stian Johnsen / Bypakke Grenland

Nasjonale føringer for videreføring av Bypakke Grenland

Det er lagt nasjonale føringer for prioriteringer og utviklingen av det lokale transportsystemet i Grenland som innebærer at veksten i persontransporten i regionen vår skal tas med kollektivtransport, sykling og gåing (nullvekstmålet).

Les mer om NTP og Grenland her 

 

Milepæler i prosessen

  • Høst 2024/vår 2025 – Ekstern kvalitetssikring og forberedelse av proposisjonen til Stortinget
  • Sommer 2025 – Stortingsvedtak fase 2
  • Høst 2025 – Byområdet Grenland har anmodet om forhandlinger om byvekstavtale så snart fase 2 er vedtatt i Stortinget
  • 2026 – Oppstart av fase 2

Byvekst- og belønningsavtale

Byvekst- og belønningsavtaler er forpliktende avtaler mellom staten, fylkeskommuner og kommuner. Både byvekstavtaler og belønningsavtaler har krav om måloppnåelse i tråd med nullvekstmålet. Dagens 4-årige belønningsavtale mellom byområdet og staten gjelder for perioden 2021-2024. Det må foreligge et stortingsvedtak av fase 2 før Grenland kan forvente å få invitasjon til å forhandle om en mer langsiktig byvekstavtale. Byområdet må derfor søke om en ny belønningsavtale i påvente av byvekstavtale. Kommunene og fylkeskommunen har søkt om ny belønningsavtale med staten for perioden 2025-2028 med bakgrunn i vedtatt bystrategi 2024-2035 og lokale vedtak av fase 2.

I belønningsavtaler er det krav om at byområdene setter mål og dokumenterer en helhetlig virkemiddelbruk som kan sikre måloppnåelsen i avtaleperioden. Den vedtatte bystrategien viser hvordan helhetlig virkemiddelbruk skal bidra til at nullvekstmålet og øvrige nasjonale og lokale mål nås.

For å forhandle om en byvekstavtale må det også sannsynliggjøres at nullvekstmålet nås med virkemidlene som legges til grunn. Bystrateigen sammen med Bypakke Grenland fase 2 følger opp føringene i NTP og gir grunnlag for en langsiktig byvekstavtale.  I byvekstavtalene bidrar staten med belønningsmidler, midler til kollektiv, sykkel- og gangtiltak og stasjons- og knutepunktsutvikling langs jernbanen der det er aktuelt.

 

Figuren viser hvordan en bypakke fase 2 og andre virkemidler inngår i en byvekstavtale med staten. Statlige tilskudd i byvekstavtaler kan brukes til både drift og investeringer til gange, sykkel og kollektiv.
En byvekstavtale varer normalt 10 år. Byvekstavtalen erstatter en belønningsavtale og inneholder en mye høyere årlig sum enn belønningsavtalen.  Illustrasjon: Bypakke Grenland.

Les mer om byvekstavtaler på Statens vegvesen sine nettsider her

 

Helhelhetlig virkemiddelbruk

 

Illustrasjon: Bypakke Grenland

Den helhetlige virkemiddelbruken og innsatsområdene i ny bystrategi er beskrevet  i «Bystrategi Grenland 2024-2035 – strategi for areal og transport» . Les dokumentet: Bystrategi Grenland 2024-2035

Bystrategien inkluderer gjennomføring av Bypakke Grenland fase 2, men synliggjør også de andre virkemidlene som må til for å nå målene. Vedtak av strategien med helhetlig virkemiddelbruk sammen med vedtak av Bypakke Grenland fase 2 danner et lokalt forhandlingsgrunnlag for en ny belønningsavtale og en langsiktig byvekstavtale med staten.