Responsive image

Kommuneoverlege i Porsgrunn, Bjørnar Nyen, mener helseeffekten av å la bilen stå én dag i uka er stor. Foto: Varden 

Kommuneoverlege: Stor helseeffekt å la bilen stå én dag i uka

Å la bilen stå – og ta sykkelen eller beina fatt til jobben én gang i uka - gir gode helsegevinster, sier kommuneoverlegen i Porsgrunn. 

- Noe aktivitet er langt bedre enn ingen ting, slår kommuneoverlege Bjørnar Nyen i Porsgrunn fast, og stiller seg bak Min bilfrie dag-kampanjen som nå pågår i Grenland-området.

 

Flirer av folk som tar heis til trening

- Ikke fokuser så mye på mengden trening, men sørg for å legge inn litt aktivitet i hverdagen så er du langt på vei, sier legen - som innrømmer at han flirer litt når han ser folk tar heisen opp til treningsstudio.

-  Hverdagsaktiviteten er viktigst. Ta trappa i stedet for heisen, gå litt rundt på kontoret når du prater i telefonen og bruk beina i stedet for bil når det er mulig, sier legen.

Holder det å la bilen stå bare én dag i uka?

- Det er mye bedre å bevege seg én gang i uka, enn ingen dager. Dessuten kan det være at du ganske raskt merker hvor godt det gjør å bevege seg. Da får du kanskje lyst til å utvide med to eller tre bilfrie dager i uka, smiler kommuneoverlegen, som selv bruker el-sykkel til jobben.

 

Piggdekk og varme klær vinterstid

- Å ta el-sykkel fra Brevik til Skien er ikke noe problem, selv på vinterstid. De er flinke til å brøyte og det er bare å kle på seg godt med klær. Men du må bruke piggdekk altså, ellers blir det for glatt, sier han og innrømmer at har har havnet i snøfonna ved et par anledninger.

- Skadene du eventuelt pådrar deg ved å sykle vinterstid, er langt mindre en skadene du pådrar deg ved å være inaktiv, sier kommuneoverlegen.

Er det ikke litt ”juks” å bruke el-sykkel?

- Hva er bil da? Det blir helt meningsløst når de som kjører bil anklager de som tar el-sykkel for å jukse. Med el-sykkel velger du selv hvor mye du vil tråkke, du får frisk luft og mye mer mosjon enn å bruke bil, sier Nyen - som mener el-sykkel er et godt alternativ for mange.

- Et av hovedargumentene mot sykling er at man ankommer jobben svett og andpusten. Det slipper du med el-sykkel.

 

Slutt på parkeringsbøter

Selv har kommuneoverlegen en haug av gamle parkeringsbøter liggende på kontoret til skrekk og advarsel.

- Jeg har spart mye på parkeringsbøter etter at jeg begynte å sykle til jobb, flirer han. Den gule bunken med bøter er med på å holde motivasjonen oppe.

 

Mindre forurensning med én bilfri dag i uka

Luftkvaliteten i Grenlands-området er helt på grensa i forhold til kravene for forurensning på våren og høsten, i følge kommuneoverlegen. Det skaper spesielt problemer for de med hjerte- og lungeplager.

- Klarer vi å redusere bilbruken med 20 % er mye gjort. Det hadde hindret kø, som er verstingen for utslipp. Hvis alle lot bilen stå en dag i uka ville det trolig redusert utslippene til et akseptabelt nivå. Dessuten ville de som kjøre bil sluppet kø. 

 

Bilistene bør hylle syklistene

Mange bilister lar seg irritere av syklister på veiene, men kommuneoverlege Bjørnar Nyen mener bilistene da glemmer noe viktig.

-Alle som sykler er jo med på å redusere bilkøene, frigjøre parkeringsplasser og øke fremkommeligheten for de som MÅ ta bil. Sånn sett bør bilistene hylle syklistene.

Han understreker likevel at syklistene må ta sin del av ansvaret i trafikken og følge trafikkreglene. 

- Syklistene må ta ansvar og bilistene må vise hensyn, så går dette kjempebra avslutter kommuneoverlegen i Porsgrunn.  

Spar miljøet. Last ned en pdf

Publisert: 08. oktober 2015 -

Fakta Bypakke Grenland

  • Totalt skal det investeres 2,67 mrd. kroner
  • Prosjektene omfatter veg, buss, gang/sykkel, trafikksikkerhet og bymiljø
  • Målet er å gjøre Grenland til et bedre sted å bo og arbeide
  • Bypakke Grenland skal bl.a. finansieres med bompenger. Les mer om bompenger.

Se flere fakta om Bypakke Grenland