Responsive image

SETTER BILEN HJEMME: Matts Forberg, Alf Olav Uldal, Laura Hanevik og Elisabeth Endrestad ved Pasientreiser lar det gå sport i å være bilfri til jobb.

Konkurrerer om miljøvennlig jobbreise

Alle de 85 ansatte i Pasientreiser konkurrerer gruppevis om hvem som er best på å ikke bruke bil til jobb. Arbeidsplassen i Skien setter miljø i høysete. 

- Som et nasjonalt selskap har vi fokus på vårt miljøansvar.  Vi ser at vi har potensial for å redusere vårt miljøavtrykk og bli en grønnere arbeidsplass, sier Marit Kobro, administrerende direktør i Pasientreiser ANS.

Bevissthet rundt bilkjøring

- Noe av det vi kan påvirke er vår egen bevissthet rundt bilkjøring. Vi har innført elektroniske møter, så langt det lar seg gjøre, og ser at det også effektiviserer driften vår, sier hun.

Kobro legger ikke skjul på at bedriften er glad i konkurranser:

- Det at alle medarbeidere konkurrerer gruppevis om å bli best på å ikke bruke bil – det passer godt i det helhetlige trivselsarbeidet vårt, sier hun.

- Ideen til «Min bilfrie dag» hentet vi fra Bypakke Grenland. Innsatsen til gruppene oppdateres hver uke, og to ganger i året premieres den beste gruppen, forteller Alf Olav Uldal, kvalitetsrådgiver ved Pasientreiser. Han er også miljøkoordinator på arbeidsplassen.

Pasientreiser ble i 2014 en ISO 14001-sertifisert bedrift, en global standard for miljøstyring av arbeidsplasser.

Samkjører fra Vestfold

- Det er ikke alle som har anledning til å gå eller sykle til jobb. Å reise kollektivt passer heller ikke for alle. Samkjøring til jobb har vært en løsning for flere ved vårt kontor som bor i Vestfold. Mellom 6-10 kollegaer får dette til å fungere fint, forteller Uldal.

Laura Hanevik er blant dem som helårssykler. Turen går fra Hovenga i Porsgrunn til Nenset i Skien, hvor Pasientreiser har kontor.

- De to minste barna har jeg i sykkelvogn til barnehagen i nærheten, mens den eldste sykler sammen med meg til Borge skole, sier hun.

Får å få til dette må familien være effektive om morgenen. Om vinteren, hvis temperaturen ikke er lavere enn minus 7, sykler hun med de små som sitter lunt i vognen med saueskinn og pledd.

- Min gevinst er at jeg henter energi av sykkelturene. Jeg forbedrer dagen på sykkelsetet, og jeg avslutter dagen på vei hjem, det er god mentalhygiene rett og slett.

Også mannen hennes sykler til jobb. Bilene stå igjen hjemme.

- Dermed sparer vi både penger, og gjør et innsats for miljøet, sier Laura.

Går til jobb

For Elisabeth Endrestad fra Kilebygda er jobbreisen en litt større utfordring:

- Det skal ikke stå på meg, tenkte jeg da vi satt i gang med «bilfri-dag-konkurransen». Mannen min og jeg har to biler og jobber i Grenland på ulike steder. Vi har også barn som er med på ulike fritidsaktiviteter.

- Løsningen ble at jeg samkjørte med mannen min til vestsiden i Porsgrunn. Derfra går jeg til jobb, noe som tar ca. en halv time. En times gange hver dag er en svært god helsegevinst for meg.

For Elisabeth handlet det om å snu en vane.

- Det som var gøy var å finne en løsning på noe jeg trodde var vanskelig. Noen går tur med hunden en time etter jobb. Jeg går til og fra jobb den timen. Det handler om å planlegge dagen – og det gjør man jo ellers også.

Elisabeth har også benyttet seg av Drangedalsbussen. Da må hun bytte på Voll. Hun har også prøvd å sykle på sommeren, men det er langt, og veiene dårlig tilrettelagt for sykkel.

- For oss som går til jobb hadde det vært fint om snarveier hadde vært markert med egne skilt. Som barn visste vi om snarveiene der vi vokste opp. Tenk om bymiljøene kunne ruste opp disse!

Sparer tid på å sykle

Matts Forberg sykler til jobben fra Bakken i Skien.

- Min motivasjon er egen helse. Å kjøre bil hjemmefra til Nenset betyr mye køkjøring, så for meg er sykkelen tidsbesparing.

20 minutter bruker han til jobb. Når været er fint, og utetemperaturen god, hender det han tar en omvei rundt Porsgrunn hjem igjen.

Alle opplever helsegevinsten som den største. De motiveres av intern konkurranse, og de tenker at det å bidra til et bedre miljø er meningsfylt.

- Jeg tipper syklistene ved Pasientreiser vil ta seg opp når varmen kommer og veiene er isfri, sier entusiastiske Alf Olav Uldal.

Spar miljøet. Last ned en pdf

Publisert: 25. februar 2016 - Birgitte Finne Høifødt

Fakta Bypakke Grenland

  • Totalt skal det investeres 2,67 mrd. kroner
  • Prosjektene omfatter veg, buss, gang/sykkel, trafikksikkerhet og bymiljø
  • Målet er å gjøre Grenland til et bedre sted å bo og arbeide
  • Bypakke Grenland skal bl.a. finansieres med bompenger. Les mer om bompenger.

Se flere fakta om Bypakke Grenland